Kebenaran terbongkar!

KEGAGALAN filem sejarah berbajet besar, Agora, tidak mematahkan semangat pengarahnya, Alejandro Amenabar, untuk tampil dengan karya baharu. Mempertaruhkan filem psiko thriller, Regression, pengarah kelahiran Sepanyol ini memilih dua pelakon ternama Hollywood, iaitu Emma Watson dan Ethan Hawke.

Kedua pelakon ini nyata punya kredibiliti tersendiri. Buat Hawke, filem seumpama ini boleh dianggap 'makanan' baginya, sementelah dua filem seram thriller lakonannya sebelum ini; Sinister dan The Purge berjaya mencapai kutipan box-office. Namun, ia bukanlah satu perkara yang mudah buat pelakon remaja, Emma Watson, yang dilihat baru bertatih untuk menjadi lebih dewasa dalam filem ini.

Mengambil latar tahun 1990-an, filem ini mengisahkan tragedi panik yang berlaku di sebuah pekan kecil apabila seorang remaja, Angela Gray (Watson), mendakwa dirogol bapa kandungnya sendiri, John (David Dencik). Kesnya itu disiasat seorang detektif berkaliber, Bruce Kenner (Hawke). John yang pada mulanya menafikan perkara itu, akhirnya mengaku bersalah setelah menjalani proses Regression atau regresi oleh seorang ahli psikologi, Dr Kenneth Raines (David Thewlis). Kes itu tidak berlangsung dengan mudah. Angela  membuat pendedahan bahawa dia dirogol dalam satu upacara pemujaan dan turut mengheret beberapa individu termasuk rakan sekerja Kenner iaitu Nesbitt (Aaron Ashmore) dan  neneknya sendiri, Rose (Dale Dickey).  Dipisahkan daripada keluarganya, Angela mencari perlindungan di dalam gereja dipantau ketat oleh seorang paderi, Lothaire Bluteau.

Melihat pada judulnya, regresi itu sendiri merujuk kepada kaedah analisis secara hipnosis yang dilakukan oleh ahli psikologi dalam mengimbau kembali pengalaman seseorang di masa lalu. Secara tidak langsung ia sudah menjadi kaedah yang penting di negara barat ketika itu untuk merungkai jawapan dan kebenaran. Ia dapat dilihat menerusi hampir semua watak yang telah menjalani proses tersebut.

Bagaimanapun terdapat percanggahan antara ramalan dan kebenaran yang terselindung, dan di sinilah pengarah cuba membongkar keberkesanan kaedah yang pernah tersohor satu ketika dulu itu.

Misteri pemujaan

Dalam pada itu, usaha Kenner merungkai misteri pemujaan yang berlaku turut membawa penonton menyaksikan babak-babak seram dengan mengaitkan penglibatan syaitan. Antaranya babak di dalam bengkel dengan sejumlah manusia yang dirasuk dengan wajah menyeramkan. Tampil berselubung hitam, mereka melakukan pelbagai upacara pemujaan, termasuk meminum darah dan membunuh bayi. Kejutan juga dapat dirasai ketika babak nenek Angela yang dalam kesedihan dan tertekan, yang mana ketika itu didatangi kuasa jahat sehingga hampir meragut nyawanya.

Pun begitu, pengarah kurang memberi tekanan terhadap watak Angela. Sebagai mangsa rogol dan  pemujaan, tidak banyak 'ketakutan' yang dihidangkan kepada penonton.

Menepati genre thriller, terdapat banyak unsur suspens yang diketengahkan. Ia dapat dirasai sepanjang Kenner menjalani penyiasatan di sebalik pemujaan yang berlaku. Kenner merupakan detektif yang tidak mempercayai kuasa mistik dan berpegang pada prinsip 'kejahatan' itu datang dari  manusia yang bermasalah. Bagaimanapun, kebenaran mula terbongkar setelah dia mengetahui siapakah Angela yang sebenarnya!

Dari segi latar, pengarah berjaya mewujudkan suasana era 90-an yang agak dramatik. Meskipun tidak banyak babak seram ditonjolkan, namun ia tetap menarik perhatian penonton untuk mengetahui apakah yang berlaku seterusnya. Sebagai pengarah berpengalaman, sentuhan Amenabar menerusi teknik sudut kamera dengan penggunaan pencahayaan sedikit sebanyak menghidupkan lagi elemen suspens dan seram  untuk filem seumpama ini.


Hakcipta Terpelihara © 2018 Thecekodok.com MyBloggerThemes