Idea bijak tarik penonton

Barangkali ada di antara kita mencebik apabila mendengar persembahan tradisional seperti wayang kulit, mek mulung dan makyung.

Pada mereka, persembahan ini agak membosankan kerana sukar memahami dialek yang digunakan serta tidak relevan dengan perkembangan masa kini.

Bagaimanapun, kata-kata ini disanggah Dr Norzizi Zulkifli yang berjaya mementaskan Mak Yong Titis Sakti dengan cemerlang di The Kuala Lumpur Performing Arts Centre (klpac) pada 27 Januari hingga 4 Februari lalu.

Persembahan yang membariskan Mardiana Alwi, Ezdianie Hayatie Omar, Safia Hanifah, Putri Hanan Shahidah, Dr Rosdeen Suboh, Asrulfaizal Kamaruzaman, Shahanaros Shahruddin, Elza Irdalynna dan dua ikon Makyong terkenal, Rosnan Rahman serta Zamzuriah Zahari ini bukan saja menarik kehadiran peminat Melayu tetapi juga kaum lain yang teruja menonton.


BABAK dalam Mak Yong Titis Sakti.
Persembahan ini bukanlah kali pertama diadakan sebaliknya mengulangi apa yang ditampilkan pada pementasan sulung di lokasi sama pada 2009.

Namun, idea bijak Norzizi yang menggabungkan dua naskhah iaitu makyung dan karya komedi romantis William Shakespeare iaitu A Midsummer Night’s Dream dalam pementasan ini ternyata mampu memikat penonton pelbagai bangsa.

Pertembungan naskhah Timur dan Barat ini diadun dengan baik dan berjaya mencipta keseronokan untuk penonton mengikuti cerita ini dari awal sehingga akhir.

Tidak ketinggalan, Norzizi bijak memasukkan unsur ritual yang sering ditampilkan dalam persembahan makyung.

Dia tidak menampilkan mantera yang dilihat mengundang kepada syirik, sebaliknya menonjolkan penggunaan ayat suci al-Quran sebagai pembuka dan penutup persembahan.

Dalam makyung, persembahan banyak digerakkan oleh kelincahan watak Peran dan ia berjaya digalas dengan baik oleh Asrulfaizal (Peran Tua) dan Rosdeen(Peran Muda).

Tetapi kemampuan pelakon lain juga tidak perlu dipertikaikan lagi kerana masing-masing memberikan lakonan mantap dan terbaik.


AKSI dua Peran yang sering menggeletek hati penonton dengan dialog mereka.
Gandingan Zamzuriah sebagai pereka tari, Kamrul Hussin (pengarah muzik), Bayu Utomo Radjikin (pereka set) dan Nur Afidi Mohamed Taib (pereka kostum) berjaya mewujudkan perasaan kagum penonton terhadap Mak Yong Titis Sakti.

Norzizi, melahirkan perasaan gembiranya kerana menerima reaksi positif daripada peminat yang hadir.

“Alhamdulillah, penonton gembira dan seronok menyaksikan persembahan ini. Malah banyak komen penonton yang saya baca di laman sosial menyatakan perasaan mereka terhadap persembahan ini.

“Saya gembira membaca dan menerima ulasan mereka. Kebanyakan mereka juga bukan pengikut teater tetapi datang kerana nak tengok bagaimana makyung dan karya Shakespeare diadun.

“Ikutkan 500 tempat duduk untuk setiap malam amat mendebarkan untuk dipenuhi. Syukur kerana dua malam terakhir dan cuti umum Hari Wilayah Persekutuan menerima limpahan penonton manakala malam terakhir tiket habis terjual,” katanya.

Norzizi mengakui teruja melihat pelbagai lapisan masyarakat dan kaum datang untuk menikmati seni tradisi Melayu yang hampir pupus.


BABAK dalam Mak Yong Titis Sakti.
“Syukur dengan pencapaian ini. Bahkan persembahan kami menerima ‘standing ovation’ daripada penonton. Saya benar-benar terharu dengan maklum balas ini.

“Saya berpuas hati dengan segala usaha yang ditunjukkan barisan pelakon. Banyak juga sekolah dan pelajar universiti yang datang, begitu juga syarikat korporat.

“Mak Yong Titis Sakti juga ditonton profesor dari Universiti Nasional Singapura, Ketua Pengarah Yayasan Jepun, Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara serta Ketua Pengarah Istana Budaya,” katanya.

Bagi Norzizi, pelawaan pengasas The Actors Studio, Datuk Faridah Merican dan Joe Hasham yang memintanya mengadakan pementasan semula Mak Yong Titis Sakti amat dihargainya.
Hakcipta Terpelihara © 2018 Thecekodok.com MyBloggerThemes