‘Blok 404 - Hidup Sampai Mati’ terperangkap dalam acuan barat

SESIAPA pun yang pernah melalui zaman penerbitan drama dan filem dalam bentuk cakera padat video (VCD) sekitar awal tahun 2000-an harus mengakui bahawa ledakan yang tercetus oleh medium tersebut sememangnya luar biasa.

Penulis juga tidak boleh menafikan perihal itu kerana perkembangan tersebut bergerak seiring dengan teknologi baharu ketika itu sehingga mendorong ramai penerbit menghasilkan karya mereka dalam bentuk VCD.

Mahu atau tidak, karya arahan Silver Chung berjudul Blok 404 pada tahun 2003 boleh dianggap sebagai pencetus revolusi baharu itu sehingga ia mencetus fenomena sekali gus mengangkat barisan pelakonnya ke puncak populariti.

Dek kejayaan itu jugalah, Blok 404 disusuli dengan filem keduanya, Kem 505 yang juga mencipta kejayaan serupa dan terus diingati sehingga ke hari ini walaupun realitinya, karya-karya itu bukanlah tergolong dalam kelompok karya terbaik.

Selepas 15 tahun berlalu, penerbit kontroversi yang juga pelakon asal Blok 404, Boy Iman nampaknya begitu optimis mahu mengembalikan fenomena karya berkenaan apabila versi filemnya, Blok 404 – Hidup Sampai Mati mula menemui penonton sejak 28 Jun lalu.

Namun, apakah dengan cita rasa penonton hari ini yang sukar diduga mampu memberikan impak luar biasa terhadap filem Blok 404 yang dibintangi barisan pelakon yang memiliki pengikut tersendiri.



Ditambah pula, Boy Iman menerusi syarikatnya, DBI Entertainment Sdn. Bhd. itu mempertaruhkan pelakon dan pengarah yang juga bekas calon Pelakon Harapan Lelaki Festival Filem Malaysia Ke-22 (2009) menerusi filem Setem, Isma Yusoof sebagai sutradara.

Penulis tidak mahu membandingkan versi filem dengan VCD kerana apa yang boleh penulis katakan kedua-duanya memiliki sentuhan dan nilai estetika tersendiri bergantung bagaimana seorang penonton melihatnya.

Sebaliknya, penulis lebih selesa untuk melihat versi filem Blok 404 ini sebagai sebuah karya baharu yang hadir memberikan santapan berbeza di kala iklim filem tempatan sudah lama tidak menentu.

Benar. Jika dilihat kepada senarai filem Melayu yang telah ditayangkan setakat pertengahan tahun 2018 ini, Blok 404 merupakan satu-satunya filem seram thriller yang dipersembahkan untuk khalayak.

Namun, apakah Blok 404 telah mencapai standard untuk meletakkannya sebagai filem seram thriller terbaik negara? Ada positif dan negatifnya berhubung perkara itu.

Positifnya tentang Blok 404 adalah dari sudut terjemahan dan takrifan genre seram thriller itu sendiri yang mana penulis melihat ia sebenarnya mampu menjadi karya yang bagus.


Dalam erti kata lain, jika Blok 404 diperkemaskan dari sudut plot, naratif dan ceritanya, tidak mustahil untuk Blok 404 menjadi sebuah karya yang dapat dibanggakan oleh Isma Yusoof menerusi filem cereka pertama arahannya ini.

Malangnya, Blok 404 hanyalah sebuah filem yang memiliki cerita yang klise dengan mutu skrip lemah dan tidak membanggakan.

Ditambah pula naratif filemnya yang penulis sifatkan tidak ada pembaharuan untuk mengangkat Blok 404 ke tahap cemerlang.

Malah, kelemahan penataan dan suntingan bunyi yang tidak kemas sehingga ia kedengaran cukup membingitkan juga telah merencatkan pengalaman untuk terus menikmati filem ini pada babak seterusnya.

Disebabkan itu, kegerunan dan keseraman itu tidak mampu untuk mencengkam sehingga membuatkan penonton resah gelisah di tempat duduk.

Paling tidak pun mampu untuk menutup mata dan menonton di celah jari.

Penulis faham pembikin filem tempatan masih terikat dengan syarat oleh Lembaga Penapisan Filem tetapi itu bukan satu halangan untuk mengembangkan minda dengan memberikan sentuhan kreatif untuk Blok 404.


Apakah masih perlu untuk mempertontonkan dan mempersembahkan cerita yang hanya melemahkan serta menjatuhkan kaum Melayu beragama Islam dengan paparan negatif sedemikian rupa?

Dengan pemaparan kehidupan sosial remaja Melayu yang secara terang-terangan tidak mengamalkan cara hidup Islam pada landasan sebenar, apakah itu sudah memberikan lampu hijau untuk Blok 404 menghasilkan filem seram thriller seperti itu?

Penulis tidak menolak realiti kehidupan segelintir masyarakat Melayu beragama Islam seperti yang dipaparkan tetapi mengapa tidak boleh lari daripada pemaparan seperti itu apabila hendak menghasilkan filem seram thriller?

Disebabkan itu, penulis katakan, dari sudut naratif Blok 404 cukup lemah dan tidak memiliki pembaharuan yang sepatutnya dilakukan dengan sebaik-baiknya walaupun genrenya adalah seram thriller.

Penulis tidak mahu bercerita lanjut tentang ceritanya kerana tidak mahu merosakkan rancangan mereka yang mungkin berhajat menonton filem ini tetapi secara keseluruhannya, setiap proses pembunuhan itu tidak memiliki motif yang kukuh.


Jika ada sekalipun yang boleh diterima akal adalah konflik yang berlaku antara watak Wan (lakonan Raja Azrey) dan Suri (Fasha Sandha) tetapi motif pembunuhan mangsa lain dilihat tidak begitu relevan dan ada yang tidak boleh diterima akal hanya kerana kesalahan yang boleh dianggap remeh.

Malah, hubung kait antara Husin (Zamarul Hisham) dan Zul (Boy Iman) untuk setiap kes pembunuhan itu juga tidak memiliki rantaian yang kuat untuk menjelaskan konflik yang berlaku jika hendak dibandingkan dengan apa yang dilalui oleh Wan.

Seandainya, watak Husin, Zul dan Misha (Nur Risteena Munim) itu memiliki cerita tersendiri di sebalik agenda masing-masing, penulis percaya setiap motif pembunuhan dalam Blok 404 memiliki logika.

Begitu juga dengan representasi watak wanita penggoda, lepas laku dan liar bernama Gina (Adrea Abdullah) juga tidak memperlihatkan sebarang impak kerana watak berkenaan tiada istimewanya.

Dan, penulis tidak faham mengapa Adrea perlu bersedih apabila kononnya babak seks lakonannya seperti yang diperkatakan telah dipotong sedangkan ia tidak membawa apa-apa kelebihan pun kepada jalan ceritanya.

Watak Duan (Aedy Ashraf) juga tidak jelas dan kehadirannya di rumah tumpangan 404 itu telah menimbulkan tanda tanya sehingga ke hujung cerita, penulis tertanya siapakah Duan sebenarnya.

Penulis cukup kasihan dengan Nur Risteena Munim kerana Blok 404 merupakan filem ketiganya yang ditayangkan tahun ini selepas Qhaliq dan Hantu Wangan tetapi mutu lakonannya sudah menjadi stereotaip.

Pun begitu, lakonan Boy Iman sebagai Zul sememangnya cukup menjengkelkan dan tidak seharusnya dia membintangi filem ini kerana kemunculannya telah merosakkan lagi mutu Blok 404.

Ditambah pula pada babak-babak dia mengenakan busana badut memperlihatkan figura kontroversi itu tidak lain hanyalah untuk memperbodohkan dirinya di skrin sehingga penulis mampu untuk senyum sinis sahaja.

Jangan pula Boy Iman merasakan ia adalah satu pujian tetapi ia adalah nasihat untuknya agar berfikir secara matang dan waras sebelum mahu membintangi filem seterusnya walaupun terbitannya sendiri.


‘Blok 404 - Hidup Sampai Mati’ terperangkap dalam acuan barat ‘Blok 404 - Hidup Sampai Mati’ terperangkap dalam acuan barat  Reviewed by Kakigosip on 09:24:00 Rating: 5
Powered by Blogger.