Tak Tahu Apa Itu YouTube, PSY Mulanya Enggan Muatnaik Gangnam Style

Lagu Gangnam Style yang mula diperdengarkan pada umum pada tahun 2012 bukan saja mencetus fenomena ketika itu malah memperkenalkan PSY kepada seluruh dunia sehingga menjadikan artis kelahiran Korea itu kini sukses sebagai penyanyi bertaraf antarabangsa.

Ketika muncul sebagai tetamu program Hidden Singer baru-baru ini, penyanyi berusia 40 tahun ini membongkar kisah di balik kejayaan lagu hit-nya itu.

PSY atau nama sebenarnya Park Jae Sang mengaku pada awalnya dia malu mahu memuatnaik lagu tersebut ke laman aplikasi video YouTube.

"Kalau 'Champion' adalah lagu yang menjelaskan tentang identiti PSY dan Gangnam Style pula adalah lagu yang menjadi penghargaan atau piala dalam hidup saya.

"Ketika itu saya tidak tahu apa itu YouTube. Beberapa orang kawan saya mencadangkan agar memuatnaik muzik video lagu itu, tapi saya katakan pada mereka saya malu kalau nanti viewer-nya sangat sedikit, kerana saya tidak mempunyai peminat antarabangsa.

"Jadi saya katakan pada meteka, jangan memuatnaik video (Gangnam Style) ini.

"Tapi disebabkn mereka kawan-lawan saya, saya akhirnya membenarkan dan tujuannya hanya sekadar suka-suka. Dalam tempoh sebukan lebih, hal luar biasa itu mulai terjadi," jelas PSY dengan panjang lebar.

Sehingga kini penyanyi berasal dari Gangnam, Seoul itu mengaku masih sukar untuk mempercayai kejayaan yang diraih menerusi muzik video Gangnam Style.

"Rasanya semua ini seperti gara-gara kamera tersembunyi," pungkas PSY.

Muzik video yang berada di Youtube sejak lima tahun lalu itu kini telah mencecah 3,168,797,682 tontonan.

Sementara itu, PSY telah pun menamatkan kontraknya dengan YG Entertainment selepas lapan tahun bernaung dibawah pengurusan tersebut.

Tak Tahu Apa Itu YouTube, PSY Mulanya Enggan Muatnaik Gangnam Style Tak Tahu Apa Itu YouTube, PSY Mulanya Enggan Muatnaik Gangnam Style Reviewed by Kakigosip on 15:43:00 Rating: 5
Powered by Blogger.