‘This Is Pilah: The Movie’ bukan terbaik tetapi tidak mengecewakan

MUNGKIN karya arahan Rosdi Md. Dali ini bukanlah sebuah filem yang bertaraf anugerah untuk melayakkannya diiktiraf dengan gelaran terbaik.

Tetapi, penulis tidak menafikan hak filem This Is Pilah: The Movie atau singkatannya, This Is Pilah bahawa naskhah tulisan Amin Shakib ini sebenarnya menghiburkan dan tidak mengecewakan walaupun penghasilannya tidak sempurna.

Bahkan, sepanjang satu setengah jam menonton filem berkenaan beberapa hari lalu, langsung tidak terbit rasa bosan, jelik mahupun mual menonton This Is Pilah.

Malah, sekali sekala penulis mengukir senyuman untuk momen-momen tertentu dalam filem ini.


Menariknya tentang This Is Pilah ini adalah garapan ceritanya yang pada hemat penulis dibikin dan ditulis dalam acuan yang begitu dekat dengan realiti serta permasalahan semasa yang berlaku dalam masyarakat Melayu khususnya.

Lebih memberikan impak apabila latar belakang daerah Kuala Pilah, Negeri Sembilan dipilih sebagai ‘medan diskusi’ tentang situasi berkenaan dengan menekankan kepada isu Adat Pepatih yang barangkali sudah hampir dilupakan oleh generasi muda hari ini.

Seperti mana yang penulis sebutkan di awal perenggan, This Is Pilah tidak sempurna kerana filem terbitan Madness Films Sdn. Bhd. ini tetap ada kekurangan dan kelemahannya.

Jika hendak dilihat secara zahirnya, plot utama This Is Pilah sebenarnya juga bukanlah tema yang baharu. Dalam erti kata lain, apalah yang boleh diceritakan lagi tentang sepasang anak remaja yang mahu berkahwin tetapi mendapat tentang keluarga.

Isu perkahwinan yang dihalang oleh orang tua sememangnya sudah klise dipertontonkan baik dalam filem mahupun naskhah di televisyen.

Tetapi, perspektif Amin Shakib dan Rosli Md. Dali untuk menggarap ceritanya itu dengan meneroka permasalahan Adat Perpatih itu telah menjadikan This Is Pilah cukup menarik.


Sementelah, pada zaman serba moden hari ini, pastinya ramai yang terlupa apakah wujudnya lagi amalan Adat Perpatih dalam kalangan masyarakat Melayu di Negeri Sembilan.

Justeru, struktur This Is Pilah yang dibina dengan asas yang kukuh itu menyebabkan filem ini bergerak dengan lancar peringkat demi peringkat sehingga menjadikannya sebuah karya yang boleh dibanggakan.

Filem ini tidak bermain dengan masalah Adat Perpatih itu dengan serius tetapi keseriusan itu disuntik dengan elemen komedi dan santai lalu menjadikan ia begitu selesa ditonton tanpa perlu memeningkan kepala.

Tidak hanya memfokuskan kepada plot utamanya tentang masalah sepasang remaja, Jasni (lakonan Juzzthin) dan Ara (Zaidatul Iesna) yang cinta mereka terhalang dan tidak dibenarkan berkahwin hanya kerana mereka daripada suku yang sama, tetapi This Is Pilah turut memiliki subplot yang menyokong jalan ceritanya.

Penonton turut dibawa untuk menyelami dunia cinta warga senior menerusi watak Pak Dollah (Kazar Saisi) dan Siti Janda Senaling (Eliza Mustafa) yang rupanya mempunyai rancangan tersendiri selepas tidak membenarkan anak masing-masing meneruskan hasrat berumah tangga.



Dalam masa yang sama, plot juga bergerak dengan cerita yang menyentuh tentang isu masalah rumah tangga dan poligami antara watak Brahim (Ebby Yus) dan isteri-isterinya, Jenab (Nen Tebabo) dan Ayu (Alin Anje) yang masih berpusat dalam amalan Adat Perpatih.

Biarpun memiliki subplot untuk memperindahkan dan melancarkan lagi perjalanan cerita This Is Pilah, ia tidak menampakkan kecelaruan mahupun kekusutan kerana setiap ceritanya adalah berkait rapat selain aspek suntingan yang baik.

Dari sudut teknikal pula, memang diakui kekurangan This Is Pilah terletak kepada aspek sinematografi yang kurang memberangsangkan dan ia memang nampak tidak memiliki pembaharuan untuk memberikan lebih impak.

Malah, ada beberapa babak antara Pak Dollah dan Siti Janda Senaling yang penulis sifatkan sedikit memualkan dari sudut dialognya yang memiliki konotasi seksual sekali gus merencatkan perkembangan filem ini.

Sehinggakan penulis melihat watak Pak Dollah yang dilakonkan oleh Kazar tidak banyak beza dengan watak Pak Leman dalam filem Enjin No. 9 arahan Raja Azmi juga lakonan Kazar yang ditayangkan April lalu.




Kelemahan dari sudut kesinambungan (continuity) juga tidak dijaga dengan kemas dan teliti terutama sewaktu babak antara Jenab, Brahim dan Ayu yang memperlihatkan Jenab membahasakan dirinya sebagai Ayu.

Bukan sekali, tetapi beberapa kali. Nampak kecil tetapi sebenarnya telah memberikan kelemahan yang sangat ketara. Disebabkan itu, penulis katakan This Is Pilah tidak sempurna walaupun karyanya tidak mengecewakan.

Penulis harus berikan pujian kepada syarikat produksi ini kerana berani mempertaruhkan nama-nama baharu dan senior yang ‘kurang popular’ (merujuk kepada konteks tidak memiliki jutaan pengikut di media sosial).

Tidak keterlaluan dikatakan, barisan pelakon filem This Is Pilah telah dipilih dengan betul untuk setiap karakter yang ditampilkan meskipun sebahagian besar lakonan mereka adalah klise dan pernah ditonton sebelum ini.

Walaupun kurang pengalaman dalam bidang lakonan, sebagai pelakon baharu, baik Juzzthin dan Zaidatul Iesna, masing-masing sudah memberikan lakonan sebaik mungkin.




Sememangnya harus diakui, dua pelakon utama This Is Pilah ini masih lemah dalam penghayatan watak terutama Zaidatul Iesna yang memang perlu mendalami ilmu lakonan dengan pelakon senior dan pengalaman seandainya mahu terus menjadi seorang pelakon.

Pun begitu, kekurangan dan kelemahan tersebut telah ditampal dengan kemunculan Kazar dan Joey Daud sebagai Hanif yang penulis sifatkan sebagai pelengkap kepada watak Jasni serta keseluruhan jalan cerita.

Dalam erti kata lain, kehadiran Joey bukanlah sekadar pelengkap tetapi wataknya itu membantu menggerakkan jalan cerita dan menepati definisi pelakon pembantu itu sendiri.


‘This Is Pilah: The Movie’ bukan terbaik tetapi tidak mengecewakan ‘This Is Pilah: The Movie’ bukan terbaik tetapi tidak mengecewakan  Reviewed by Kakigosip on 09:18:00 Rating: 5
Powered by Blogger.