Follow us on Facebook
Powered by: Thecekodok.com

Asimilasi Sama Sama Fariha Razak, Ryan Deedat

MENDENGARKAN namanya yang lebih sinonim dengan gelanggang sukan bola jaring, tidak menduga pemilik nama lengkap Nur Fariha Abdul Razak punya bakat terpendam dalam bidang nyanyian.

Kelincahannya melakukan serangan selaku pemain sayap membuatkan tumpuan khalayak lebih cenderung ke arah sukan, apatah lagi wanita berusia 23 tahun itu menjadi salah seorang pemain bola jaring negara yang membawa pulang pingat emas pada temasya Sukan SEA (KL2017) tahun lalu.

Lebih dikenali dengan panggilan Fariha Razak, atlet negara itu bukan sahaja menumpahkan minatnya kepada sukan, tetapi pada masa sama, dia turut mencuba cabang seni sebagai penyanyi.

Baru dilancarkan pada awal bulan ini, single bertajuk Sama Sama, nyanyian duet dengan Ryan Deedat, menjadi pertaruhan sulung Fariha dalam bidang seni muzik tanah air.

Mengakui emosi gundah menyerangnya saat pertama kali melakukan rakaman di studio termasuk pengalaman menjalani latihan vokal.

Meskipun situasi tersebut satu perkara baharu buatnya, namun Fariha tetap optimis bagi merealisasikan impian yang sememangnya didambakan olehnya sejak di usia remaja.

Minat dalam nyanyian

Sekitar lingkungan usia 15 tahun, pelajar Sekolah Menengah Perempuan Sultan Ibrahim (SIGS), Johor Bahru, Fariha sememangnya telah mula mempamerkan kecenderungan terhadap bidang muzik dan nyanyian.

Gemar melakukan cover version (nyanyian semula) dan memuat naik ke media sosial, perbuatannya itu secara tidak langsung menyemai benih minat terhadap nyanyian dalam diri.

“Impian untuk menjadi penyanyi telah lama ada tetapi disebabkan saya terlebih dahulu terlibat dalam sukan bola jaring, harapan tersebut hampir berkubur.

“Namun, syukur harapan yang dahulunya berkubur itu telah muncul kembali dan saya berpeluang memiliki single sendiri dan mencuba bidang nyanyian,” katanya.

Single baharu yang diciptakan oleh Adam Armin manakala lirik hasil tulisan, Josef Amat itu dirasakan dekat dengan dirinya.

Single itu disuntik dengan semangat kecintaan terhadap negara, sementelah dia sendiri telah mula menjadi atlet bola jaring kebangsaan sejak berusia 17 tahun.

Tambahan, lagu tersebut turut bersesuaian dengan sambutan Hari Kebangsaan yang diraikan oleh seluruh warganegara pada 31 Ogos ini.

Setia dengan bola jaring

Mengakui kehadiran single Sama Sama telah menjadi permulaan buatnya menyusun rentak dalam bidang nyanyian, namun anak kedua daripada enam beradik itu telah memilih untuk kekal setia dengan sukan bola jaring.

Baginya, kesetiaan kepada negara merupakan satu perkara yang tiada tolok bandingnya, sekali gus menumpahkan sepenuh tumpuan kepada sukan tersebut.

Menjadikan dia lebih bersemangat, Fariha meletakkan sasaran untuk membawa pulang khabar gembira pada Kejohanan Bola Jaring Asia 2018 yang bakal berlangsung mulai 1 hingga 9 September hadapan di Singapura.

Andai kemenangan berpihak kepada pasukan kebangsaan, ia lantas memberi peluang buat Fariha untuk melayakkan diri menyertai Piala Dunia Bola Jaring 2019.

“Kejohanan itu merupakan ujian kelayakan bagi kami untuk menyertai Piala Dunia Bola Jaring 2019 kelak. Tambahan, saya sendiri belum pernah mewakili negara untuk menyertai pertandingan berkenaan,” tuturnya.

Cabar diri

Beralih kepada Ryan Deedat, penyanyi berusia 26 tahun itu merasakan peluang melakukan kolaborasi dengan atlet bola jaring berkenaan bagai satu penghormatan buatnya.

Melihat kesungguhan dan semangat Fariha saat melakukan rakaman lagu membuatkan Ryan yakin atlet negara itu mempunyai potensi untuk terjun ke bidang nyanyian.

“Dia (Fariha) mempunyai bakat untuk pergi lebih jauh sekiranya kena dengan cara. Tambahan, saya melihat dia sangat bersemangat dan yakin selain bidang sukan, Fariha juga mampu mengukir nama sebagai penyanyi,” kata Ryan seraya tersenyum.

Pada masa sama, Ryan turut mencabar diri untuk melakukan perkara baharu iaitu dengan mengadakan kolaborasi bersama atlet berbanding penyanyi profesional.

Lantas, ia turut menjadi coretan pengalaman buatnya yang bakal menempa nama di persada seni antarabangsa, sekali gus mencuba nasib menyanyikan lagu Salimah dalam versi bahasa Latin.

Dari judul Salimah, lagu ciptaan Adam Armin itu akan ditukar kepada bahasa Latin bertajuk, Tu Instinto Animal. Sekiranya pasangan duetnya sebelum ini, Sandra, bagi versi Latin, Ryan memilih penyanyi wanita kelahiran Mexico untuk bergandingan bersama.

Namun, identiti penyanyi tersebut masih dirahsiakan sehingga Ryan berangkat ke Amerika Syarikat sekitar September hadapan bagi memulakan sesi rakaman.

“Pada awalnya, saya menaruh harapan agar dapat bergandingan dengan Camila Cabello tetapi disebabkan proses pengurusan yang agak rumit selain bayaran yang agak tinggi, kami mengambil keputusan untuk memilih penyanyi lain,” ujarnya.

Tidak dinafikan, namanya masih hijau dalam industri hiburan tempatan, namun pemilik nama lengkap Sheikh Eamir Deedat itu berani mengambil risiko untuk mencabar diri mencipta nama di rantau orang.

Mengharapkan agar lagu tersebut akan mendapat tempat dalam kalangan peminat muzik Latin, Ryan bakal melancarkan single kedua bertajuk Propa yang dihasilkan oleh Adam Armin dan Josef Amat sekitar bulan depan.
Asimilasi Sama Sama Fariha Razak, Ryan Deedat Asimilasi Sama Sama Fariha Razak, Ryan Deedat Reviewed by Kakigosip on 05:29:00 Rating: 5
Powered by Blogger.