Duta Remaja pertama MPO

Sempena sambutan ulang tahun ke-20, Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO) dan Dewan Filharmonik Petronas (DFP) menjanjikan konsert menarik dengan menyajikan karya agung dan variasi genre muzik artis terkemuka.

Bertemakan 20th Anniversary Special, pihak MPO dengan bangganya melantik Tengku Ahmad Irfan Tengku Ahmad Shahrizal selaku Duta Remaja MPO yang pertama bermula bulan ini.

Walaupun baru berusia 20 tahun, dia punya bakat luar biasa. Tidak hanya boleh bermain piano, tetapi juga sudah bergelar komposer dan konduktor pada peringkat antarabangsa.

Irfan berkata, dia terharu dilantik sebagai duta remaja MPO. Kelebihannya dalam bidang seni akan digunakan sebaik mungkin untuk memberikan motivasi kepada generasi muda agar terus meneroka dunia muzik dengan lebih luas.

“Saya rasa terharu kerana diberikan kepercayaan menggalas tanggungjawab sebagai Duta Remaja MPO. Saya akan cuba sebaik mungkin untuk memberikan lebih banyak pendedahan kepada generasi muda mengenai muzik.

“Mungkin ada antara mereka yang berbakat, tetapi tidak tahu di mana harus salurkan minat itu. Mungkin ada juga yang berputus asa. Oleh itu, saya harap pembabitan saya sebagai duta dapat memberikan gambaran lebih luas mengenai muzik,” katanya.

Pada usia tujuh tahun, Irfan mula menunjukkan minat belajar bermain piano. Pelajar The Julliard School itu terus melakar pelbagai kejayaan dan kecemerlangan tersendiri.

Irfan membuat persembahan sulung bersama MPO pada 2009 ketika usianya baru 11 tahun. Pada usia muda, Irfan berjaya memukau hadirin dengan improvisasi untuk Piano Concerto karya Beethoven.

Malahan, Irfan turut menunjukkan kewibawaannya apabila diberikan tanggungjawab memimpin Orkestra Filharmonik Remaja Malaysia (MYPO) di DFP pada Disember 2017.

Walaupun sibuk dengan jemputan persembahan, Irfan bagaimanapun sama seperti pelajar lain yang harus menyiapkan semua kerja sekolah yang diberikan. Bagaimanapun, Irfan lega kerana pihak sekolah memberi kelonggaran kepada pelajar yang mempunya komitmen lain.

“Saya bersyukur kerana Julliard memberikan kelonggaran jika pelajar ada aktiviti luar yang perlu dihadirinya. Mereka juga memberikan sokongan agar bakat dalam bidang muzik terus berkembang.

“Bagaimanapun, sekembalinya saya ke Julliard, saya perlu siapkan semua tugasan yang diberikan. Susah tetapi setakat ini saya masih mampu menguruskan dan membahagikan masa dengan baik,” katanya.

Sementara itu, Pentadbir Artistik MPO, Khor Chin Yang turut meluahkan rasa gembira kerana MPO bakal mengadakan bulan konsert bermula Ogos hingga Disember.

Sepanjang tempoh itu, MPO dan DFP akan membawakan tahap seni dan hiburan di Kuala Lumpur ke peringkat lebih tinggi, sekali gus menyemarakkan lagi landskap budaya di Malaysia.

“Ada beberapa persembahan menarik yang mungkin menarik lebih ramai pencinta muzik untuk hadir menikmati alunan muzik MPO pada kali ini. Antaranya The Music of Billy Joel pada November ini.

“Selain itu, kembar kesayangan Malaysia, Upin & Ipin akan muncul bersama MPO dalam konsert bertemakan keluarga Oktober nanti. MPO turut memberikan penghormatan terhadap lagu klasik menerusi konsert Semalam Di Malaya yang menyajikan beberapa lagu seperti Sayang Di Sayang dan Jelingan Manja,” katanya Khor.

Turut menggegarkan DFP dengan gabungan bersama MPO adalah persembahan daripada Black dan Tomok yang pastinya akan membawa khalayak baru peminat menikmati genre rock serta balada.
Duta Remaja pertama MPO Duta Remaja pertama MPO Reviewed by Kakigosip on 05:45:00 Rating: 5
Powered by Blogger.