Follow us on Facebook
Powered by: Thecekodok.com

Impak gimik selebriti

AKAUN Instagram penyanyi Daiyan Trisha dihujani ucapan tahniah daripada peminat pada minggu lalu apabila dia memuat naik beberapa keping gambar memakai baju perkahwinan.

Tidak sekadar memuat naik gambarnya yang manis memakai baju pengantin, penyanyi baharu itu juga meletak sekeping gambar yang memberi fokus kepada cincin yang tersarung pada jari manisnya. Pada kapsyen pula, Daiyan menulis ringkas satu tarikh keramat iaitu 19 Ogos 2018. Gambar tersebut mendapat sebanyak 57,553 likes dengan lebih 800 komen.

Pada mata kasar dan pemahaman banyak pengguna laman sosial, itu adalah tanda Daiyan akan berkahwin. Sementelah, terdapat sebuah laporan dalam akhbar yang menulis Daiyan mengesahkan dia akan berkahwin menerusi temu bualnya bersama seorang deejay radio.

Selang tiga hari kemudian, ucapan tahniah bertukar kecaman apabila Daiyan secara terbuka mendedahkan dia tidak akan berkahwin dalam masa terdekat, sebaliknya ia sekadar gimik untuk pelancaran single terbaharunya berjudul Langit.

Jika untuk meraih perhatian, tidak dinafikan Daiyan telah berjaya kerana sehingga hari ini orang ramai masih bercakap tentang ‘perkahwinan’ tersebut.

Penyelesaiannya mudah, dengan melontarkan kata maaf rakyat Malaysia yang tertipu dan masih diselubungi rasa amarah akan berlembut hati.

Dan itulah yang dilakukan oleh Daiyan. Dia membuat permohonan maaf secara terbuka kerana telah menyebabkan kekeliruan bukan sahaja kepada pihak media yang memburunya tetapi tidak dijawab, tetapi juga dalam kalangan peminat.

Sejujurnya, penulis mahu mengatakan ini. Sayang dengan bakat yang dimiliki Daiyan, rasanya dia tidak layak untuk memilih gimik murahan sebagai strategi pelaris.

Banyak lagi cara pemasaran lain yang lebih ‘berkelas’ untuk penyanyi sepertinya.

Lebih daripada itu, soal kahwin adalah hal serius yang tidak sepatutnya dibuat main.

Barangkali pasukan pengurusan dan Daiyan sendiri telah melihat betapa suksesnya strategi atau gimik seumpama ini yang pernah dilakukan beberapa rakan artis lain termasuk Nabila Razali yang ‘putus cinta’ dengan pelakon Aedy Ashraf sewaktu mempromosikan singlenya, Pematah Hati dan Haqiem Rusli yang mendakwa mengalami depresi sebelum muncul dengan single baharu, Selamat Tinggal Sayang.

Justeru apa salahnya mereka mengikut langkah yang sama asalkan tujuan untuk menyita perhatian khalayak menerusi gimik yang dilakukan berhasil.

Gimik mengikut kamus dewan edisi keempat bermaksud sesuatu (tindakan, objek, alat) yang luar biasa dan tidak semestinya penting digunakan untuk menarik perhatian umum. Ia merupakan salah satu seni pemasaran dan digunakan secara meluaskan dalam pelbagai bidang termasuklah hiburan.



Kelaziman

Malah di Hollywood, gimik merupakan satu kelaziman yang sering digunakan selebriti untuk melariskan produk atau karya.

Salah satu gimik yang berjaya adalah perkahwinan 72 hari bintang realiti Kim Kardashian dengan pemain bola keranjang Kris Humphries pada 2012. Perkahwinan itu telah memberi pulangan sebanyak AS$10 juta (RM40.9 juta).

Kim juga mendapat wang tambahan sebanyak AS$2 juta (RM8.19 juta) hasil penjualan gambar eksklusif perkahwinan mereka kepada majalah People.

Seorang lagi selebriti Hollywood yang melakukan gimik paling berjaya adalah penyanyi Miley Cyrus. Tiada siapa yang boleh lupa persembahan nakal dan penuh provokasinya di atas pentas acara MTV VMA 2013 bersama penyanyi dan penulis lagu Robin Thicke.

Menerusi persembahan itu Cyrus menyedarkan peminat bahawa dia seorang wanita dewasa, bukan lagi bintang kanak-kanak Disney. Hasilnya dua buah klip videonya, Wrecking Ball (19 juta tontonan) dan We Can’t Stop (10.7 juta tontonan) telah memecah rekod Vevo sebagai klip video paling ditonton dalam tempoh 24 jam selepas dilancarkan.

Tidak ketinggalan aktor Shia LeBeouf pula membuat gimik berjalan di acara karpet merah tayangan perdana filemnya Nymphomaniac sambil menutup wajahnya dengan beg kertas yang tertera perkataan I Am Not Famous (Saya tidak popular).

Bertentang dengan makna perkataan di beg kertas itu, gimik tersebut telah memberi publisiti tambahan kepada LeBeouf dan filem lakonannya apabila pihak media tidak henti memperkatakan tentang gimik berkenaan.

Mengikut pemahaman aktres terkenal Lisa Surihani, gimik adalah kejutan yang dilakukan seseorang atau satu pihak untuk meningkatkan kesedaran dan meraih publisiti termasuk dalam bidang hiburan.

“Saya percaya jika seorang selebriti memilih untuk melakukan gimik ia bukan atas persetujuan dia seorang sahaja. Sebaliknya ia membabitkan pelbagai pihak termasuk label dan pengurusan,” ujarnya.

Bersikap terbuka, Lisa tidak melihat melakukan gimik untuk melariskan produk sebagai kesalahan.

“Bagi saya tidak salah melakukan gimik untuk mengumumkan dan melancarkan karya, produk atau apa sahaja yang ingin dikeluarkan buat pengetahuan umum asalkan gimik itu tidak memudaratkan masyarakat,” kata isteri kepada pengarah Yusry Abdul Halim itu.

Biarpun begitu terdapat risiko yang harus ditanggung dalam melakukan gimik. Jika tidak menjadi, gimik yang dilakukan boleh memakan diri dan seseorang selebriti itu boleh dibenci peminat dan masyarakat.

Oleh sebab itu, kajian menyeluruh perlu dilakukan sebelum mana-mana pihak bercadang untuk melakukan gimik.

“Satu pesanan saya sebelum melakukan gimik harus membuat kajian menyeluruh, jika tidak ia akan memakan diri selebriti itu,” ujar Lisa.

Memang benar kata Lisa melakukan gimik bukanlah satu kesalahan. Hal ini kerana gimik yang bijak akan membantu melonjakkan nama sesuatu jenama atau selebriti. Namun, apa salahnya adalah menipu atas tiket publisiti.
Impak gimik selebriti Impak gimik selebriti Reviewed by Kakigosip on 06:09:00 Rating: 5
Powered by Blogger.