Muzik dibawa gambaran diri Albert

Sejak memutuskan menjadi penyanyi solo, Albert Hammond Jr menyifatkan transisi itu sebagai merealisasikan impiannya sejak kecil.

Albert, 38, yang juga dikenali sebagai pemain gitar band popular Amerika Syarikat (AS), The Strokes tidak pernah meletakkan dirinya pada satu posisi saja.

Lantas, apabila tampil dengan jenama dan lagu sendiri, ia transisi yang lebih bagus untuk dirinya.

“Apabila menjadi pemain gitar untuk sebuah band, saya boleh dilihat di mana-mana dan dikenali dengan posisi yang saya lakukan. Seseorang pemain gitar itu akan menjadi sebutan dalam sejarah pemain gitar.

“Tapi sejak jatuh cinta dengan muzik pada usia kanak-kanak, saya turut jatuh cinta terhadap beberapa penyanyi, pemain gitar dan pencipta lagu.

“Sebenarnya, saya tidak pernah berasakan bergerak solo pun sebaliknya itu adalah saya. Cumanya, ada perkembangan berlaku dalam diri apabila saya tidak mahu setakat membuat demo lagu di rumah selama-lamanya.

“Disebabkan itulah saya merakam lagu yang sebenar. Ia juga sangat membantu dalam The Strokes sendiri. Saya beruntung mendapat rakan anggota yang sangat memahami dan menyokong saya meneruskan impian itu,” katanya dalam temu bual bersama RAP, baru-baru ini.


Apa yang menarik mengenai Albert ialah dia cukup unik baik imej, lagu hinggalah cara beraksi di pentas.

Personalitinya sangat menyerlah seiring dengan penampilan unik dirinya.

Mengakui hal itu, Albert mengakui amat penting bagi mana-mana pemuzik tampil dengan identiti sendiri.

“Memang sangat benar luaran yang saya tampilkan adalah refleksi kepada muzik saya. Apa saja yang saya perbaiki dalam diri turut berlaku dalam setiap lagu saya sekali gus menjadi muzik itu milik saya.

“Apa yang peminat dengar daripada muzik itu sangat menggambarkan saya. Saya pun agak perlahan dalam membuat muzik juga namun bertuah sudah jumpa gaya yang sempurna buat diri sendiri,” katanya.

Berkongsi lanjut mengenai prosesnya membuat lagu, Albert mengakui kombinasi melodi dan lirik sangat penting untuk mencipta karya luar biasa.

“Saya tidak tahu sama ada saya mahu pilih antara melodi atau lirik bagus lebih penting. Bagi saya, kedua-duanya ada kekuatan yang sangat berkait sesama sendiri.

“Dua elemen itu sangat berkepentingan untuk memberikan hasil yang jauh lebih baik,” katanya.

Walaupun dikenali dengan genre rock dalam kalangan peminatnya, Albert tidak pernah menetapkan untuk hanya mendengar lagu sebegitu sebagai inspirasi.

Menurutnya, setiap jenis muzik adalah bagus.


“Ya, saya memang dengar pelbagai jenis lagu termasuk yang terkini. Saya tidak pernah meletakkan sebarang benteng untuk saya tidak menikmati muzik genre lain.

“Bagi saya, kalau lagu itu bagus, memang baguslah tidak kira apa genrenya. Saya beruntung dikelilingi orang yang ilmu muziknya sangat tinggi berbanding saya. Jadi, apabila mereka memperkenalkan saya lagu baru, di situlah banyak perkara baru saya belajar,” katanya.

Albert ditemui RAP ketika berkunjung buat pertama kalinya ke Kuala Lumpur baru-baru ini. Dia juga mengakui sangat terharu dengan sambutan peminat di sini.

Menjayakan persembahan U Mobile Presents Albert Hammond Jr untuk Good Vibes Festival (GVF) 2018, dia sangat kagum dengan tenaga daripada ratusan peminat yang hadir.

“Setiap orang sangat bertenaga walaupun keadaannya sangat panas. Saya sangat kagum dengan kegilaan mereka.

“Saya tidak pernah sangka dan sebenarnya tidak meletakkan harapan pun mengenainya. Saya memang jenis begitu terhadap perkara yang saya kurang pasti.

“Bagaimanapun, saya sangat seronok apabila dapat turun ke bawah pentas dan menyertai penonton,” katanya.

Albert turut menyatakan hasratnya untuk kembali ke sini pada masa depan dan melakukan persembahan yang jauh lebih menyeronokkan.


“Saya berharap akan dapat melakukan persembahan di sini lain kali. Bagaimanapun, ia kenangan yang sangat indah dan buat saya tersentuh,” katanya.

Persembahan yang diadakan di The Bee, Publika itu adalah sebuah konsert pra parti sempena GVF edisi tahun ini.

Pada persembahan itu, Albert berjaya menghiburkan penonton menerusi rangkaian lagu hitnya termasuk DvsL, Rude Customer, Set to Attack, Caught By My Shadow, Strangers, St Justice, Far Away Truths, In Transit, Carnal Cruise, Screamer dan Holiday.
Muzik dibawa gambaran diri Albert Muzik dibawa gambaran diri Albert Reviewed by Kakigosip on 05:47:00 Rating: 5
Powered by Blogger.