Rabbani cari kelainan

Kumpulan nasyid Rabbani satu nama besar selain Raihan dan Hijjaz. Tidak dinafikan populariti mereka masih bertahan, namun Rabbani juga perlu bergerak seiring dengan perkembangan semasa.

Tidak lagi bersandarkan kepada album penuh, Rabbani bakal menghasilkan single terbaru selepas tampil dengan album ke-22 berjudul Yang Benar yang mendapat sentuhan komposer Edry Abdul Halim dua tahun lalu.

Azadan yang mewakili anggota lain berkata, Rabbani sedang mencari-cari lagu yang sesuai untuk peminat.

“Irama nasyid masih diminati dan terus berkembang. Ada banyak artis nasyid baru yang muncul, tapi peluang mereka untuk tampil dalam industri muzik utama agak kurang.

“Saya tak salahkan media kerana artis semakin ramai sekarang dan generasi baru nasyid perlu ke depan tampilkan diri.

“Aktiviti kami masih berjalan seperti biasa. Cuma, ia taklah serancak seperti dulu. Dalam sebulan pasti ada program yang perlu dijayakan,” katanya.

Azadan mengakui sesekali mereka ada kelapangan dan ia dipenuhi dengan aktiviti peribadi setiap anggota.

“Sekarang kami fokus kepada dua perkara iaitu pe­nganjuran acara dan sistem bunyi. Kalau ikutkan situasi semasa, tawaran persembahan sudah kembali rancak seperti sebelumnya.

“Rabbani cuba cari kelainan dengan membuat per­sembahan berbentuk nasihat dan motivasi seperti tema Selimut Putih yang diadakan di Kedah baru-baru ini.

“Syukur, selepas itu kami ditawarkan buat program bertema sama di Kelantan dan negeri lain. Sekarang kita perlu buat konsep yang berlainan kerana ini yang dikehendaki peminat,” katanya.

Menurutnya, pada suatu ketika Rabbani pernah berdepan masalah kekurangan undangan persembahan dan ini memaksa mereka memerah otak mencari idea baru dalam persembahan.

“Ia berlaku dalam setahun dua kebelakangan ini. Mula-mula kena memang kami terasa, tapi kami kaji apa sebenarnya berlaku.

“Maklumlah kami bukan setahun dua bergelumang dalam industri muzik. Kami terima hakikat ini dan tak boleh mengalah dengan buat pembaharuan.

“Dari satu segi, masa lapang ini diisi dengan aktiviti keluarga, minat dan kerjaya lain seperti saya yang ada restoran sendiri,” katanya.
Rabbani cari kelainan Rabbani cari kelainan Reviewed by Kakigosip on 07:48:00 Rating: 5
Powered by Blogger.