Follow us on Facebook
Powered by: Thecekodok.com

Rita selami warga emas tersisih

Hasrat pelakon popular Rita Rudaini untuk berkunjung ke pusat jagaan orang tua tercapai apabila dia bersama kelab peminat, Rita Rudaini Fans Club (RRFC) mengadakan program Lawatan Kasih RRFC ke Pusat Jagaan Mahmudah, Semenyih hujung minggu lalu.

Rita, 42, berkata tujuan utama aktiviti itu diadakan adalah untuk menyelami kehidupan sebenar warga emas di rumah terbabit yang kebanyakannya ditinggalkan keluarga.

Menurut Rita, dia tidak dapat menahan sebak tatkala mendengar sendiri cerita yang dikongsikan penghuni rumah jagaan itu. Apatah lagi ada antara mereka masih mempunyai anak.

“Perancangan asal program ini dijalankan pada Ramadan lalu. Namun, disebabkan jadual kerja yang sibuk, kami tunda selepas sambutan Aidilfitiri. Alhamdulillah, program ini berjaya dilaksanakan.

“Saya juga berterima kasih kepada ahli RRFC dan masyarakat yang turut menyumbang dana bagi membantu pusat jagaan ini. Hasil sumbangan, kami dapat membeli barangan dan makanan harian selain menyerahkan wang ringgit.

Rita sebak

“Walaupun program ini lebih kepada lawatan, saya bersyukur dapat dipertemukan dengan lebih dekat semua penghuni di sana. Perkongsian dari hati ke hati membuatkan saya sebak mengenangkan nasib mereka di situ,” katanya.

Selain disertai 10 ahli RRFC, Rita turut membawa dua anak lelakinya, Rayyan dan Arjuna sekali gus ingin mendedahkan mereka kepada realiti kehidupan.

Rita berkata, dia mahu kedua-dua anaknya melihat sendiri apa yang berlaku dalam kehidupan seharian supaya dapat menjadi pengajaran buat mereka.

“Sebelum ini kedua-dua anak saya selalu didedahkan dengan apa yang mereka suka. Kali ini saya bawa mereka bersama supaya dapat belajar sesuatu yang baru terutama mengenai kasih sayang.

“Berkali-kali saya beritahu mereka mengenai nasib menimpa setiap warga emas di situ. Walaupun mereka masih kecil, pendedahan awal sebegini diharap dapat memberi manfaat.

“Dalam masa sama, saya ingin mereka melihat sendiri realiti kehidupan masyarakat yang tidak semua orang sama. Ada yang mampu bergembira dengan keluarga dan ada juga yang disisihkan,” katanya.

Menurut Rita, pengalaman berjumpa penghuni di pusat jagaan itu benar-benar menyentak naluri keibuannya.

Rita juga sama sekali tidak menjangka apa yang dipertontonkan selama ini di kaca TV dan drama memang berlaku malah lebih teruk lagi.

“Setiap penghuni di situ mempunyai cerita sama. Apa yang membezakan adalah punca mereka berada di situ. Sebagai ibu dan anak, saya terkejut. Dalam hati saya, tergamak anak dan ahli keluarga sendiri memperlakukan mereka sebegitu rupa.

“Lebih teruk, ada yang dibuang begitu sahaja selepas harta pusaka diambil. Kita yang tidak berada di tempat mereka mungkin sukar memahami perasaan dilalui mereka.

“Namun, melalui air muka dan linangan air mata mereka sudah mampu menjawab segala persoalan yang bermain di fikiran. Apa boleh dilakukan, adalah memberikan sokongan buat mereka supaya terus tabah dalam meneruskan kehidupan,” katanya.

Menerusi program itu, Rita meminta masyarakat dan penggiat seni lain supaya dapat bersama-sama membantu pusat jagaan terbabit.

“Difahamkan pusat jagaan ini memerlukan RM60,000 sebulan bagi kos mengurus dan menyelenggara. Ia termasuk ubat-ubatan dan makanan harian penghuni di situ.

“Insya-Allah, program ini bukan yang terakhir daripada saya dan RRFC. Biarlah apa yang kami buat ini menjadi pembuka jalan kepada orang lain untuk melakukan perkara sama sekali gus dapat membantu meringankan beban ditanggung,” katanya.
Rita selami warga emas tersisih Rita selami warga emas tersisih Reviewed by Kakigosip on 05:28:00 Rating: 5
Powered by Blogger.