Ruffedge dah 20 tahun

Bagi mereka yang membesar sekitar penghujung 90-an, nama kumpulan Ruffedge tentunya tidak asing.

Pada ketika itu, tidak banyak kumpulan muzik lelaki yang berani mempertaruhkan ‘vocal harmony’ sebagai modal dan melantunkan lagu berentak R&B.

Selepas beberapa tahun menghiburkan peminat dengan lagu hit antaranya Bila Rindu dan Da Bomb, anggota Ruffedge membawa haluan masing-masing.

Namun, berita penyatuan semula mereka dalam satu konsert cepat tersebar dan kaunter tiket laris terjual dalam masa tiga minit saja.



Sabtu lalu, bertempat di ruang acara KL Life at Life Center, berlangsungnya Ruffedge 20th Anniversary Concert seperti yang dijanjikan dan dibanjiri kira-kira 3,000 peminat.

Ruffedge yang dianggotai Cat Farish, Amir, Azan, Zain, Sein dan Mode membuat kemunculan semula di pentas itu bagi meraikan ulang tahun ke-20 penubuhan kumpulan mereka.

Sein ketika muncul di pentas kelihatan teruja sambil memberikan ucapan selamat kepada semua peminat.

“Terima kasih kepada semua. Kami mengambil masa selama 20 tahun untuk tampil di sini,” katanya.

Katanya, masa berlalu dengan begitu pantas buat mereka lebih-lebih lagi saat menghitung hari menuju hari berlangsungnya konsert.

“Masa begitu pantas berlalu. Setiap minggu, kami menjalani latihan vokal empat kali sampai kami tak sedar yang hari konsert sudah hampir tiba.

“Minggu ini (minggu konsert) pun kami masih berlatih untuk memastikan semuanya berjalan dengan lancar dan seperti yang sepatutnya,” katanya.

Pada konsert itu, Ruffedge menyampaikan 16 lagu popular mereka termasuk dua lagu medley.

Lebih menarik, persembahan mereka diselang-selikan dengan tayangan montaj mengenai kisah lucu mereka yang pada masa sama mengimbau memori.

Penonton juga tidak henti-henti bersorak dan menyanyi bersama mereka sepanjang acara berdurasi dua jam itu berlangsung.

Selain Ruffedge, pentas konsert itu turut dihangatkan dengan kemunculan artis jemputan iaitu Kombat, Jaclyn Victor dan Pot Innuendo.

Di konsert itu juga, Ruffedge turut menyampaikan lagu baru berjudul Seperti Mereka.

Konsert yang bermula jam 9 malam itu menggunakan khidmat Jennifer Thompson sebagai pengarah konsert dan Datuk Acis sebagai pengarah muzik di samping sembilan pemuzik.

Pada 6 Oktober, Ruffedge sekali lagi akan tampil di konsert seterusnya yang akan berlangsung di Singapura.
Ruffedge dah 20 tahun Ruffedge dah 20 tahun Reviewed by Kakigosip on 04:56:00 Rating: 5
Powered by Blogger.