Terkilan rasa sampai sekarang - Ayai Illusi

PENYANYI, Ayai Illusi, 56, terkilan dan sedih kerana lagu ciptaannya berjudul Cebisan Cahaya tidak sempat dinyanyikan oleh Almarhum Tunku Laksamana Johor, Tunku Jalil Iskandar Ibni Sultan Ibrahim.

Anakanda keempat Sultan Johor itu mangkat di usia 25 tahun pada 5 Disember 2015 di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru akibat kanser hati.

"Saya bertemu Tunku Jalil ketika menonton perlawanan bola sepak membabitkan pasukan Johor Darul Ta’zim (JDT) menentang Kelantan di Stadium Tan Sri Dato Hj Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru pada 2015.

"Tunku kebetulan berada di tempat duduk saya kerana baginda suka menonton dari tempat duduk penonton dan tak suka menonton dari tempat yang dikhaskan untuknya.

"Tak sangka Tunku kenal saya dan panggil saya bertemunya. Daripada situ kami terus rapat, saya pula tahu baginda minat menyanyi dan sedang mencipta lagu yang sesuai untuknya dan baginda setuju," katanya kepada Harian Metro.

Menurut Ayai, dia kebetulan terbabit dengan Gegar Vaganza musim pertama dan lambat menyiapkan lagu ini.

"Apabila lagu siap, baginda dalam keadaan gering akibat kanser.

"Saya kemudian menyerahkan lagu itu kepada pembesar Istana Johor yang kemudian diserahkan kepada baginda.

"Alhamdulillah Tunku Jalil menyukainya tapi ketika itu baginda tak berkemampuan menyanyikannya," katanya.

Ayai berkata, Tunku Jalil menyatakan hasratnya menukar lirik lagu kepada lirik yang memberi motivasi kepada pesakit kanser.

"Baginda menyiapkan liriknya tapi tidak sempat menyanyikannya sendiri sebagai singlenya.

"Cita-cita baginda tak kesampaian kerana Allah lebih menyayanginya.

"Saya akhirnya ambil keputusan menyanyikan sendiri lagu ini," katanya. Ayai akan menyampaikan lagu ini buat kali pertama di Konsert Amal Doa Buat Kekasih Ramli Sarip yang akan berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada Johor (Persada) pada 1 September ini.

Dia tampil sebagai artis undangan untuk konsert anjuran Yayasan Kanser Tunku Laksamana Johor (YKTLJ), Rasa Karya Music Sdn Bhd dan MG Network bagi mengutip dana membantu pesakit kanser memerlukan bantuan kos rawatan dan perubatan.
Terkilan rasa sampai sekarang - Ayai Illusi Terkilan rasa sampai sekarang - Ayai Illusi Reviewed by Kakigosip on 07:53:00 Rating: 5
Powered by Blogger.