10 Fakta Orang Terkaya di Dunia yang Mungkin Anda Tidak Tahu


Semua orang tahu bahawa Jeff Bezos adalah pengasas Amazon dan pada suku ketiga akan meletak jawatan sebagai CEO. Tetapi ada banyak perkara mengenai lelaki ini yang memiliki kekayaan USD 196,2 juta yang jarang diungkapkan.

Berikut adalah 10 fakta dari orang terkaya di dunia yang mungkin anda tidak tahu:


1. Bapa kandungnya adalah pemain sarkas

Menurut biografi Jeff Bezos tahun 2013 oleh Brad Stone, "The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon", bapa kandung bernama Ted Jorgensen pernah menjadi pemain sarkas.

Jorgensen meninggal 16 Mac 2015, pada usia 71 tahun.


2. Memulakan perniagaan sejak sekolah menengah

Semasa sekolah menengah, Bezos melancarkan perniagaan pertamanya. Perkhemahan musim panas pendidikan untuk pelajar kelas empat, kelima, dan keenam bernama Deram Institute.

Menurut laman web Insider, Bezos dan teman wanitanya pada waktu itu bekerja di kem dan mengenakan bayaran kepada enam peserta sebanyak USD 600 setiap orang.

Sebelum memulakan kem, Bezos pernah bekerja di McDonald's pada musim panas. Di sana, dia mempelajari automasi dapur syarikat dan membuat sistem yang akan membunyikan loceng untuk memberitahu anda kapan harus menggegarkan telur, membalikkan burger, atau mengeluarkan kentang dari kuali.


3. Cadabra

Jeff Bezos pada awalnya mahu memberikan nama Cadabra kepada syarikatnya agar lebih ajaib. Tetapi dia diberi amaran oleh peguam pertamanya, Todd Tarbert, untuk tidak menggunakan nama itu

Menurut Tarbert, nama "Cadabra" terdengar agak mirip dengan "Cadaver," ketika didengar melalui telefon. Pada akhirnya, Bezos memilih Amazon, yang merupakan sungai terbesar di dunia. Sebabnya ialah dia ingin membina sebuah kedai buku terbesar di dunia.


4. Cameo di Star Trek Beyond

Bezos muncul sebagai cameo dalam filem Star Trek Beyond 2016 yang dilancarkan. Dia muncul sebagai makhluk asing.

Walaupun itu hanya cameo, ketika dia pergi ke lokasi penggambaran, Bezos membawa banyak pasukan. Terdapat tiga limusin dan sembilan pengawal peribadi.


5. Angkasawan

Ketika berusia lima tahun, Bezos melihat Apollo 11 Moon mendarat dan memutuskan dia ingin menjadi angkasawan. Ibu bapanya merasakan dia menjadi terlalu kusut pada usia lapan tahun.

Oleh itu Bezos dimasukkan ke dalam pasukan sukan seperti bola keranjang dan bola sepak. Dia dilantik sebagai kapten bertahan pasukan bola kerana dia dapat dengan mudah mengingat semua permainan dan ahli pasukan.


6. Bakat Mekanik

Walaupun masih kecil, dia menunjukkan bakat untuk mekanik. Pada usia kanak-kanak kecil, dia membongkar kotak itu dan memasang penggera elektrik untuk mengelakkan adik-beradiknya keluar dari bilik.


7. Suka Membaca

Tidak menghairankan bahawa kerajaan Amazon dibina dengan menjual buku dalam talian, kerana Bezos suka membaca. Malah, dia berusaha menyampaikan hobi itu kepada pekerjanya.


8. Peminat dakwat dan kertas

Walaupun merupakan syarikat berteknologi tinggi, Jeff Bezos sangat menyukai kertas dan dakwat. Itulah sebabnya dia lebih gemar membuat persembahan menggunakan tulisan dan bukannya multimedia.


9. Ketawa

Jeff Bezos percaya bahawa ketawa sering menjadi ubat terbaik. Oleh itu dia menghilangkan tekanan, kekecewaan dan tekanan dengan ketawa


10. 4 Anak

Jeff dan bekas isterinya MacKenzie mempunyai tiga anak lelaki, dan seorang anak perempuan yang mereka angkat dari China. Anak sulung mereka adalah yang terakhir dari rakan sekelasnya yang mendapat telefon pintar.