4 Pekerjaan Digital Sesuai untuk graduan Cuba


 Tempoh peralihan dari kehidupan kampus ke dunia pekerjaan adalah proses penting untuk graduan Berikut adalah 4 pekerjaan digital yang sesuai untuk anda.


Tidak hairanlah bahawa banyak graduan senang meneroka kemampuan untuk mempersiapkan diri untuk dunia pekerjaan. Salah satu bidang yang sering menjadi sasaran graduan adalah pekerjaan yang menyeronokkan, penuh motivasi, dan sesuai dengan kemampuan mereka.




Terutama sekarang bahawa era sepenuhnya digital. Jadi, berikut adalah 4 pekerjaan digital yang sesuai untuk dicuba oleh mereka:




1. Pengarang artikel


Pekerjaan yang satu ini bukan hanya untuk lulusan bahasa dan sastera. Bagi anda yang gemar menulis di buku peribadi, blog, atau media sosial, anda juga berpotensi untuk menulis artikel di media.




Biasanya, pekerjaan ini mengutamakan kemahiran menulis, menyusun tulisan, dan memahami topik.




Pekerjaan ini sesuai untuk graduan yang suka kandungan seperti kandungan permainan, gaya hidup, sukan, masakan, untuk melancong. Menarik, detik yang betul?




2. Pencipta kandungan


Akrab dengan pelbagai media sosial adalah identiti generasi zaman kini. Walaupun secara tidak sedar, banyak yang membuat kandungan kreatif untuk akaun mereka.




Seperti membuat gambar menarik, gambar unik, hingga video kreatif. Dengan potensi kandungan dibuat, dapat berfungsi sebagai pencipta kandungan, anda tahu.




Pekerjaan pencipta kandungan sangat diperlukan dalam industri kreatif seperti permulaan  kepada syarikat media.




Tugasnya, tentu saja, adalah membuat kandungan kreatif untuk menarik penonton. Biasanya Pencipta Kandungan juga dapat bekerjasama dengan tokoh atau tokoh awam dalam mengerjakan sesuatu projek. Berminat?




3. Socmed specialist


Nah, jika pekerjaan yang satu ini dari namanya, generasi pasti pernah mendengarnya, bukan? Tetapi siapa sangka bahawa pekerjaan Socmed specialis tidak semudah yang anda bayangkan, anda tahu.




Banyak graduan berpendapat bahawa bekerja sebagai media sosial hanyalah pentadbir, walaupun pakar Socmed adalah orang yang bertanggungjawab untuk menguruskan semua media sosial syarikat dengan tujuan meningkatkan kesedaran jenama, memperkuat usaha pemasaran, sehingga dapat meningkatkan angka penjualan.




Sudah tentu menjadi pakar Socmed mempunyai cabaran tersendiri untuk milenium, kerana tabiat bermain media sosial mereka akan diuji dalam pekerjaan ini.




4. Pemberita


Sekiranya biasanya mengambil gambar diri sendiri atau mengambil gambar momen menarik dengan telefon bimbit mereka, maka pekerjaan ini juga sesuai untuk mereka.




Yap! Kerana menjadi wartawan bukan hanya mencari berita tetapi juga mencari saat-saat penting untuk disebarkan ke dalam maklumat.




Sudah tentu, di sebalik berita yang tersebar luas ada wartawan yang tugasnya adalah membuat liputan berita di lapangan. Sebenarnya, tidak jarang peranannya boleh menjadi dua, iaitu orang di belakang tabir ketika membuat berita dan orang di depan layar ketika mereka harus menjadi penemuduga.




Menariknya, sebagai wartawan anda akan mempunyai pengalaman bertemu tokoh penting atau tokoh awam terkenal, anda tahu. Wow, ini pasti menarik, bukan?