5 Ciri Privasi Yang Kelebihan Signal vs WhatsApp

 


Signal dan Telegram menjadi pesaing besar WhatsApp setelah dilanda masalah berkaitan dasar privasi pengguna baru. Hasilnya, banyak yang berpindah dari platform milik Facebook.

Oleh itu, tidak ada salahnya mengetahui kelebihan Signal dari ciri privasi jika dibandingkan dengan WhatsApp. .


1. Keselamatan Skrin

Isyarat dapat membantu pengguna untuk mengelakkan tangkapan skrin yang tidak diingini dengan ciri Keselamatan Skrin. Anda boleh mengaktifkannya dengan pergi ke Tetapan> Privasi> Keselamatan Skrin.


2. Papan Kekunci Inkognito

Ciri ini tidak membenarkan papan kekunci mengingat apa yang ditulis pengguna sebelum ini.


"Papan kekunci anda akan berhenti belajar dari input yang anda taipkan. Entri mungkin tidak diingat oleh kamus papan kekunci yang akan digunakan kemudian untuk pelengkapan automatik atau sebagai cadangan," jelas Isyarat mengenai ciri ini.


Untuk mengaktifkannya, anda hanya perlu pergi ke bahagian Tetapan> Privasi> aktifkan Papan Kekunci Penyamaran.



3. Kunci skrin

Anda boleh menetapkan cap jari pada Signal, seperti WhatsApp. Pengguna dapat menggunakan sensor cap jari atau kod laluan telefon mereka untuk mengakses aplikasi. Namun, harap maklum bahawa semua panggilan masuk di Signal masih dapat dijawab dan masih mungkin untuk membalas mesej di panel notifikasi.


4. Baca resit

Sama seperti WhatsApp, Signal mempunyai pilihan untuk melumpuhkan atau mengaktifkan 'Baca resit' yang pada dasarnya memberitahu sama ada seseorang telah melihat mesej itu atau tidak. Aplikasi pemesejan juga menawarkan fitur untuk menghidupkan atau mematikan indikator pengetikan, yang bermaksud anda dapat mematikan pilihan untuk menunjukkan ketika pesan sedang diketik. Kedua-dua ciri ini terdapat di bahagian privasi aplikasi.


5. Privasi jemputan kumpulan

Sekiranya anda membuat kumpulan di Signal, semua rakan anda tidak dapat ditambahkan ke kumpulan secara automatik. Selepas anda memasukkan nama orang yang ingin anda sertai dalam kumpulan, Signal menghantar jemputan dan mereka perlu menerima jemputan untuk menyertai kumpulan tersebut. Di WhatsApp, ini hanya mungkin dilakukan jika anda telah mengubah tetapannya menjadi 'My Contatcs kecuali'.