5 Ciri Utama Android 12 Snow Cone


Android 12 'Snow Cone' masih berbaki setengah tahun dari pelepasannya yang stabil. Tetapi terungkap bahwa ada banyak fitur menarik yang dapat dialami pengguna Android.

Android terbaru membawakan beberapa ciri baru, peningkatan privasi, dan membawa perubahan UI dengan reka bentuk Bahan Berikut adalah beberapa perubahan penting yang telah kita lihat dalam Pratonton Pembangun Android 12:


1. Kongsi WiFi dengan butang

Android 12 kini menawarkan perkongsian WiFi ke semua kenalan berdekatan dengan menekan butang 'Berdekatan'. Daripada berkongsi pengimbas kod bar dengan setiap kenalan yang diketahui, pengguna dapat membagikannya dengan semua menggunakan butang 'Berdekatan'.


2. Tangkapan Skrin yang Lebih Baik

Android 12 membawakan pilihan penyuntingan yang lebih baik untuk tangkapan skrin. Tambahan terbaru untuk alat penyuntingan adalah kemampuan untuk menambahkan teks, Emoji dan pelekat. Ini dapat mengurangkan kebergantungan pada aplikasi pihak ketiga jika menjalankan Android vanilla.


3. Mod Satu Tangan

Telefon pintar semakin besar, dan menjadi sangat sukar bagi pengguna untuk menggunakannya dengan satu tangan. Sebagai penyelesaiannya, Android 12 telah hadir dengan mod Satu Tangan di rangkaian Samsung OneUI dan OnePlus OxygenOS.


4. Maklum balas haptik untuk pengawal permainan

Sebelumnya, ada desas-desus bahawa Android 12 akan hadir dengan Game Mode. Walau bagaimanapun, ini tidak dapat dilihat dalam Pratonton Pembangun Android 12 1. Walau bagaimanapun, maklum balas haptik untuk pengawal permainan sudah ada. Ini akan membolehkan pengguna menyampaikan getaran ke pengawal permainan yang bersambung.


5. Transkoding media yang dipertingkatkan

Android 12 menawarkan pembangun aplikasi untuk menggunakan lapisan transkoding asli sehingga mereka dapat memanfaatkan pemampatan video. Google mengesyorkan agar pembangun aplikasi membuat aplikasi mereka sendiri serasi dengan standard pemampatan baru seperti HEVC.