5 Soalan Mengenai Galaxy S21 Ultra dan Jawapannya

 


Samsung telah melancarkan siri Galaxy S21 secara rasmi. Terdapat tiga varian yang disajikan, iaitu Galaxy S21, Galaxy S21 +, dan versi tertinggi Galaxy S21 Ultra.

Ketiganya membawa banyak penambahbaikan dan banyak ciri baru. Malangnya, kerana tempoh acara pelancaran adalah terhad, tidak semua ciri baru yang dibawa oleh Galaxy S21 Series telah diungkapkan.


Akibatnya, banyak persoalan timbul, baik itu ciri atau teknologi. Oleh itu, kami telah merangkum 5 soalan mengenai Galaxy S21 Ultra yang banyak diajukan oleh para pencinta gadget  bersama dengan jawapan mereka.


1. Nampaknya spesifikasi Galaxy S21 Ultra serupa dengan pendahulunya, S20 Ultra. Adakah terdapat peningkatan prestasi?


Terdapat tiga bahagian penting perkakasan telefon pintar yang mesti sama baiknya untuk prestasi kelajuan yang optimum. Kadang-kadang kita hanya fokus pada satu sisi perkakasan, iaitu chipset atau SoC.


Ketiga-tiga bahagian tersebut adalah chipset, RAM, dan simpanan dalaman. Di sisi chipset, siri Galaxy S21 sudah menggunakan chipset terbaru dari Samsung, Exynos 2100 dengan fabrikasi 5nm.


Chipset teras octa ini, yang diramalkan sebagai Exynos kembali, mempunyai seni bina terkini dengan 3 kluster teras yang berbeza, yang terdiri daripada 1 teras atau teras tercepat X1, 3 teras pantas A-78 dan 4 teras cekap kuasa A-55.


Biasanya chipset telefon pintar hanya mempunyai 2 jenis teras, teras pantas dan teras cekap kuasa. Dengan teras X1, Samsung dapat bekerjasama dengan Arm, bagaimana menetapkan teras ini agar lebih tersuai sesuai dengan ciri telefon pintar yang dibina.


Sekiranya kita ingat filem Fast and Furious, di mana kereta dilengkapi dengan NOS yang apabila diaktifkan secara tiba-tiba akan memecut lebih cepat, itulah intipati X1 ini, dapat meningkatkan prestasi lebih cepat apabila diperlukan.


Di bahagian RAM, RAM LPDDR5 terbaru digunakan dengan kelajuan tertinggi 6400 Mbps. RAM dengan teknologi terkini ini 1.5x lebih pantas daripada RAM LPDDR4x, bahkan 16% lebih pantas daripada LPDDR5 dari Galaxy Note20 Ultra. Walaupun lebih pantas, penggunaan RAM LPDDR5 adalah 20% lebih cekap kuasa. Kebolehpindahan RAM LPDDR5 baru ialah 51.2 GB / s, yang akan mempengaruhi kelajuan proses menjalankan aplikasi, terutama aplikasi dengan ukuran besar seperti permainan dan rendering video.

Demi kesederhanaan, bayangkan ada fail filem 10 @ 5GB, yang dapat dipindahkan dalam 1 saat ke RAM. Saiz RAM terkecil pada Galaxy S21 Ultra ialah 12GB, dan versi yang lebih tinggi ialah 16GB. Saiz RAM dengan ukuran ini lebih besar daripada kebanyakan komputer riba walaupun, terasa sukar untuk mengalami kekurangan memori (RAM)


Pada bahagian storan dalaman, Samsung Galaxy S21 Ultra sudah menggunakan storan dengan teknologi UFS 3.1 terkini, sementara versi sebelumnya pada S20 Ultra menggunakan UFS 3.0. Walaupun bilangannya hanya berbeza 0.1, kelajuannya berbeza. Kelajuan menulis UFS 3.1 boleh menjadi 3x UFS 3.0 yang digunakan oleh S20 Ultra.


Berbanding dengan SATA SSD di kebanyakan komputer riba, storan dalaman UFS 3.1 ini melebihi 2x kelajuannya. Bahkan 10-20 kali kelajuan kad SD.

Kelajuan penyimpanan yang tinggi ini diperlukan agar dapat mengikuti kecepatan transfer jaringan 5G dan rakaman kamera 8K, serta aplikasi dan data yang semakin besar sekarang, seperti video beresolusi tinggi dan permainan 3D yang failnya sudah ada Saiz GB. Dengan ketiga-tiga perkakasan baru ini, dari segi prestasi, Galaxy S21 Ultra telah meningkatkan kelajuannya dengan ketara berbanding dengan Galaxy S. sebelumnya.


2. Galaxy S21 menggunakan cip Exynos 2100, sementara di Amerika menggunakan Snapdragon 888. Snapdragon terkenal dengan kecekapan kuasanya, dapatkah Exynos 2100 sekarang dapat menandingi kecekapan kuasanya?


Memang, untuk menjadi chipset yang hebat, anda harus mengimbangi kelajuan dan kecekapan kuasa. Cukup kecepatan memandu lebih mudah, hanya meningkatkan kelajuan jam, tetapi kesannya akan membuang tenaga dan panas.


Untuk mengekalkan kecekapan dan keseimbangan antara prestasi dan daya, pada chipset Exynos 2100, Samsung membenamkan AMIGO, gabenor multi-IP canggih, yang akan selalu memperhatikan proses dari CPU, GPU, dan perkakasan lain, kemudian menyesuaikan kekuatan optimum dan kelajuan jam untuk proses.


Beberapa eksperimen baru-baru ini menunjukkan bahawa jangka hayat bateri Galaxy S21 Ultra sebaik versi Snapdragon, kadang-kadang lebih baik dari segi kecekapan dan kestabilan.


3. Saya melihat terdapat perbezaan pada layar pada Galaxy S21 Ultra berbanding versi sebelumnya, tetapi namanya tetap sama Dynamic AMOLED 2x. Adakah terdapat peningkatan pada skrin?


Ya, walaupun namanya sama, layar Galaxy S21 Ultra sudah menggunakan bahan AMOLED organik baru sehingga paparan warnanya lebih baik dan lebih cerah, bahkan kecerahannya dapat mencapai 1500 nits. Perkara yang paling penting mengenai penggunaan bahan AMOLED baru ini adalah bahawa kuasa yang digunakan adalah 16% lebih efisien daripada bahan sebelumnya, kerana kita tahu bahawa selain dari chipset, layar memainkan peranan besar dalam penggunaan kuasa bateri.


Sebagai tambahan kepada paparan yang lebih cekap kuasa, ia juga menggunakan HOP backplanes, hybrid oxide dan polycrystalline silikon, yang membolehkan paparan

mengubah kadar penyegarannya mengikut aplikasi yang berjalan dari 10Hz hingga 120Hz, yang bermaksud dapat menjimatkan tenaga, sambil menawarkan pergerakan skrin yang lebih pantas dan lebih lancar.


Dengan kemampuan kadar penyegaran adaptif ini, layar akan mengemas kini datanya sesuai dengan aplikasi, hanya 10x sesaat ketika kita membaca e-mel atau berita, 30x ketika menonton video, dan dapat melonjak 120x sesaat ketika kita menatal atau bermain permainan.


4. Apa yang paling menonjol mengenai komposisi kamera quad pada Galaxy S21 Ultra, adakah lebih baik daripada Galaxy S sebelumnya? Mengapa mesti ada 2 lensa telefoto?


Salah satu perkara utama Galaxy S21 Ultra adalah kemampuan kameranya, jika kita membincangkan perinciannya, ia akan sangat panjang.

Ringkasnya, kali ini kemampuan kamera banyak menumpukan pada videografi, kerana sekarang banyak orang membuat kandungan video, misalnya untuk Youtube, cerita IG ,TikTok, dan sebagainya.


Ciri yang paling menonjol dalam videografi disebut Pemandangan Pengarah, di mana ketika merakam video, 3 lensa kamera, lebar, ultra lebar, dan telefoto bergerak bersama, dan kita dapat mengubah sudut dengan cepat tanpa perlu mengambil video berkali-kali dengan pilihan lensa berbeza. Keupayaan ini terutama disebabkan oleh kemampuan ISP, pemproses isyarat gambar, yang baru untuk Exynos 2100, yang sebenarnya dapat menjalankan 4 kamera secara selari dan mengendalikan 6 kamera.


Dalam fitur yang sama, kamera depan juga dapat diaktifkan untuk menunjukkan wajah perekam, yang berguna untuk merekam vlog.

Memang, kali ini komposisi kamera Galaxy S21 Ultra berbeza, dengan memiliki 2 kamera telefoto. Satu kamera dengan zoom optik 3x, lensa lain dilipat

kanta dengan pembesaran optik 10x. Kedua-dua kamera ini dengan bantuan perisian dan AI dapat mencapai pembesaran zoom digital 100x, sehingga mereka dapat mengambil gambar bulan sehingga kawah dapat dilihat dengan bantuan resolusi super AI yang terbenam dalam pengenalan objek AI.


Kedua-dua lensa telefoto mempunyai FOV, bidang pandangan, atau kawasan liputan foto yang berbeza. Lensa 10x yang dilipat mempunyai liputan FOV kecil hanya 10 darjah, sementara FOV dalam lensa 3x adalah 35 darjah. Kedua kamera telefoto dengan FOV yang berbeza dapat menghasilkan objek yang sama pada waktu yang sama, pusatnya dengan lensa telefoto 10x, dan sekitarnya yang lain oleh lensa telefoto 3x, sehingga foto yang dihasilkan akan lebih tajam.

Kerjasama dua lensa telefoto juga menjadikan pergerakan zoom lebih pantas dan lancar.


5. Apakah ciri-ciri yang membezakan Galaxy S21 Ultra yang tidak ada pada Galaxy S20 Ultra sebelumnya?

S-Pen, atau pen digital, adalah ciri tambahan yang tidak terdapat pada siri Galaxy S sebelumnya dan kini disokong pada Galaxy S21 Ultra. Biasanya S-Pen ada dalam siri Galaxy Note, tetapi sekarang menjadi pilihan untuk Galaxy S21 Ultra, di mana kita dapat membeli aksesori S-Pen secara berasingan jika kita memerlukannya.


Fungsi, ketepatan, dan latensi S-Pen sama dengan fungsi Galaxy Note20 Ultra. Boleh menandatangani, melukis, memberi notasi, mencatat, edit video dan foto dengan lebih tepat, dan seterusnya. S-Pen adalah alat yang kuat untuk mereka yang mudah alih dan mengubah telefon pintar menjadi peranti produktiviti tinggi.