5G akan datang, spesifikasi telefon bimbit juga akan berubah


Kedatangan 5G  bukan sahaja membawa rangkaian internet yang jauh lebih pantas. Spesifikasi telefon bimbit juga diramalkan akan berubah seiring dengan sokongan 5G.


Telefon bimbit yang menyokong 5G pada masa akan datang cenderung menggunakan memori dalaman yang tidak terlalu besar dan tidak dapat ditambahkan dengan microSD.


Nanti, semua fail dari peranti pengguna dapat dimuat ke awan dengan mudah dan cepat,


Jadi mengapa tidak hanya dalam Oppo Reno5 5G, banyak telefon bimbit lain hanya menyediakan penyimpanan 128 GB. Kerana penyimpanan kemudian hanya murni untuk aplikasi.


Bagi pengguna yang sering bermain permainan berat, mereka tidak perlu menyimpan permainan besar di telefon bimbit mereka kerana mereka boleh bergantung pada permainan cloud.


Di samping itu, rangkaian 5G yang lebih pantas juga akan mengakibatkan perubahan tabiat di kalangan pengguna telefon bimbit. Internet yang lebih pantas akan menjadikan pengguna telefon bimbit melihat telefon bimbit mereka lebih kerap dan streaming video.


Ini akan menjadikan bateri telefon bimbit habis lebih cepat.Telefon bimbit 5G yang akan datang akan memasangkan bateri besar dengan teknologi pengecasan pantas yang lebih pantas.


Itulah sebabnya Oppo segera menyatukan peranti Reno5 5G dengan SuperVOOC 2.0 65W yang boleh penuh dalam masa kurang dari satu jam.


Oppo sendiri kini mempunyai tiga telefon bimbit 5G  iaitu Find X2, Find X2 Pro dan Reno5 5G. 


 Reno5 5G menyokong semua frekuensi yang kemudian akan berjalan di Indonesia," dia menyimpulkan.