Aplikasi Langganan di App Store mecapai USD 10.3 bilion


 Dari segi jumlah peranti aktif, iOS jauh di belakang Android. Walau bagaimanapun, pendapatan pemaju aplikasi di App store masih jauh lebih tinggi daripada dari Play Store.


Menurut data Sensor Tower, selama tahun 2020, pendapatan pemaju dari aplikasi berdasarkan langganan mencapai USD 10.3 billion. Ya, itu pendapatan satu tahun.


Angka ini meningkat 32% berbanding tahun 2019 yang lalu, di mana pendapatan dari sektor yang sama adalah USD 7.8 bilion. Pendapatan pemaju dari aplikasi berasaskan langganan di Play Store pada tahun 2020 sememangnya pertumbuhan yang lebih besar, iaitu 42%.


Walau bagaimanapun, angka pendapatan masih jauh di belakang, iaitu hanya USD 2.7 bilion. Angka ini hanyalah seperempat dari pendapatan pemaju di App Store.


Dari data ini, wajar jika banyak pembangun lebih fokus untuk mengerjakan aplikasi mereka di iOS daripada Android. Kemudian, kenaikan ini juga menunjukkan bahawa semasa pandemi nampaknya orang mencari perkara baru untuk dilakukan kerana mereka tidak mahu atau tidak dapat meninggalkan rumah mereka.


Maka itu juga merupakan tren baru bagi pemaju untuk mengubah model perniagaan mereka, dari aplikasi 'pembelian satu kali' ke aplikasi berbasis langganan.


Secara keseluruhan, belanja aplikasi selama tahun 2020 telah mencapai USD 100 billion, yang merupakan gabungan dari App Store dan Play Store. Jumlah tahun ini melambung tinggi berbanding tahun 2019. Tahun lalu Sensor Tower mencatat perbelanjaan aplikasi mencapai USD 83.5 bilion.


Sensor Tower menyaksikan peningkatan drastik dalam perbelanjaan aplikasi semasa musim cuti Krismas. Pengguna di seluruh dunia membelanjakan USD 407.6 juta di App Store dan Play Store.


Jika dibandingkan dengan sebelumnya, tahun lalu hanya mencecah USD 303 juta. Ini bermaksud bahawa terdapat peningkatan sebanyak 34.5%.


Pembelian permainan mendominasi perbelanjaan aplikasi pada musim cuti lalu. Jumlah keseluruhan dianggarkan berjumlah USD 295.6 juta, meningkat 27% daripada USD232.4 juta tahun lalu.