Apple Memperkenalkan 217 Emoji Baru di iOS 14.5


 Apple akan melancarkan 217 emoji baru sebagai sebahagian daripada kemas kini iOS 14.5. Kemas kini ini membawa emoji baru dan mengubah emoji yang ada untuk menjadikannya lebih bervariasi.

Emoji baru mengikuti format Emoji 13.1, yang diluluskan oleh konsorsium Unicode pada tahun 2020 dan akan dilancarkan kepada pengguna iPhone pada musim panas ini.


Untuk emoji baru, Apple menambahkan tiga variasi senyuman baru: wajah menghela nafas, wajah dengan mata spiral, dan wajah yang ditutupi awan. Terdapat juga dua emoji jantung baru yang menunjukkan hati yang terbakar dan hati yang dibalut dengan pembalut.


Selain itu, emoji pasangan yang ada juga dibuat lebih inklusif. Untuk mencium emoji pasangan dan emoji pasangan dengan hati kini mempunyai lebih banyak warna kulit untuk semua pilihan.


Beberapa emoji yang ada juga telah diubah oleh Apple, salah satunya emoji jarum suntik. Sebelumnya, emoji jarum suntik ini diisi dengan cairan merah atau darah kerana melambangkan pendermaan darah dan vaksinasi.


Tetapi dengan kemas kini ini, darah yang berada di dalam tabung dan menetes dari jarum suntik dikeluarkan. Darah di jarum suntik juga diganti dengan cairan biru muda dan jarum dibuat lebih kecil.


Perubahan pada iOS 14.5 bertujuan menjadikan jarum kelihatan kurang menakutkan, terutamanya ketika menggunakan vaksin COVID-19. Emoji baru juga lebih sesuai untuk menerangkan vaksin yang diharapkan dapat menjangkau lebih banyak orang dalam masa terdekat.


Apple juga memasukkan beberapa iklan dengan mengubahsuai emoji fon kepala yang ada. Sekiranya sebelum ini emoji ini menampilkan fon kepala hitam, Apple mengubahnya menyerupai fon kepala AirPods Max putih.


Perubahan emoji fon kepala ini sesuai dengan penjenamaan Apple sebelumnya. Contohnya emoji mudah alih pada iOS pada masa ini direka bentuk untuk kelihatan seperti iPhone.


Oleh kerana penampilan emoji berbeza-beza dari platform ke platform, emoji fon kepala dalam bentuk AirPods Max hanya akan tersedia pada peranti Apple. Peranti Android hanya dapat mengakses emoji yang dirancang oleh pengeluar Google atau telefon bimbit.


Apple mengatakan bahawa semua emoji ini akan tersedia pada iOS 14.5 yang akan dilancarkan dalam beberapa bulan akan datang. Pada masa ini, Apple baru sahaja melancarkan iOS 14.5 beta 2 untuk pembangun.