Berpindah dari WhatsApp ke Telegram dianggap idea yang tidak baik


Banyak pengguna telah berpindah dari WhatsApp ke perkhidmatan pesaing seperti Signal dan Telegram, mengikuti peraturan privasi baru WhatsApp yang merisaukan. Namun, pakar keselamatan berbicara lagi, jangan terburu-buru meninggalkan WhatsApp, terutama jika pilihannya adalah Telegram.

"Signal lebih selamat daripada WhatsApp, Telegram tidak. Sebenarnya, arsitektur berasaskan Cloud Telegram adalah risiko serius jika dibandingkan dengan enkripsi end-to-end lalai yang ada pada Signal dan WhatsApp, yang juga menggunakan protokol Signal," kata pakar keselamatan Zak Doffman dalam kolumnya di Forbes.


Dia menjelaskan, semua pesan kumpulan di Telegram hanya dienkripsi antara perangkat pengguna dan awan Telegram, sejarah pesan disimpan di awan Telegram dan jika perbualan WhatsApp dipindahkan ke Telegram, ia juga disimpan di awan mereka.


Nah, Telegram mempunyai kunci untuk semua data yang tersimpan di awan. "Telegram tidak akan membicarakan masalah serius dalam seni bina keselamatannya jika dibandingkan dengan Signal dan WhatsApp. Tuntutan bahawa mereka lebih selamat daripada WhatsApp jelas salah," kata Doffman.


Telegram selalu mempunyai ciri sembang rahsia yang hanya dalam mod ini terdapat penyulitan dari hujung ke hujung. Walau bagaimanapun, penyelidik keselamatan Dhiraj Mishra dalam laporannya baru-baru ini menyatakan terdapat kelemahan keselamatan sehingga perbualan di MacOs Telegram tidak pernah benar-benar dihapus.


Memang, jurang itu telah diperbaiki, tetapi menurut Doffman ia masih menunjukkan kelemahan Telegram. "Jurang keselamatan dalam sembang rahsia adalah bukti lain bahawa beralih dari WhatsApp ke Telegram, jika tidak ada sokongan enkripsi dari ujung ke ujung lalai, adalah idea yang buruk," tulisnya.


Dia juga berharap agar pengguna tidak meninggalkan WhatsApp ke Telegram dengan tergesa-gesa, lebih baik menggunakan Signal. "Jangan tergesa-gesa dari WhatsApp kerana kontroversi privasi. Anda boleh menjalankan WhatsApp dan Signal secara selari dan semakin banyak kenalan melakukan perkara yang sama, semakin banyak Signal yang akan digunakan," katanya.