Bill Gates Mahu Daging Lembu 'Diharamkan'

 


Bill Gates dengan penuh semangat membicarakan perubahan iklim, mengenai pelancaran buku terbarunya yang berjudulHow To Avoid a Climate Disaster. Dia mengemukakan berbagai saran agar dampak perubahan iklim dapat dikurangi, salah satunya adalah 'melarang' daging lembu.

Lembu adalah penyumbang terbesar gas metana yang buruk bagi atmosfera. Secara biologi, menurut Bill Gates, sangat sukar untuk menekan jumlah gas metana sehingga mungkin caranya adalah dengan memakan daging sintetik dari protein sebagai pengganti daging lembu.


"Saya tidak tahu apakah akan ada pendekatan semula jadi untuk masalah ini. Saya bimbang daging sintetik akan diperlukan untuk masalah ini," kata pengasas Microsoft.


Daging sintetik telah dikembangkan untuk beberapa waktu, tetapi aplikasinya belum tersebar luas. Di negara-negara miskin dan membangun, daging sintetik mungkin tidak perlu dipromosikan kerana ada penyelesaian lain, misalnya meningkatkan jumlah daging lembu setiap pelepasan kerana produktiviti masih rendah.


Sementara itu di Amerika Syarikat, walaupun jumlah pelepasan yang dikeluarkan lebih rendah daripada jumlah ternak di Afrika, kerana pengeluarannya sangat besar, gas metana yang dikeluarkan sangat tinggi. Jadi penyelesaian menurut Bill Gates adalah mempopularkan daging sintetik.


"Saya rasa semua negara kaya harus beralih 100% ke daging sintetik. Anda akan terbiasa dengan perbezaan rasa dan ada juga tuntutan bahawa rasanya akan bertambah baik dari masa ke masa," saran Bill Gates.


Dalam wawancara sebelumnya dengan BBC, Bill Gates mengatakan perubahan iklim harus diambil dengan sangat serius. Malah, dia mengatakan perubahan iklim adalah masalah terbesar bagi penduduk Bumi.


"(Masalah perubahan iklim) jauh lebih besar daripada pandemi. Dan memerlukan tahap kerjasama yang belum pernah dilakukan sebelumnya," kata pengasas Microsoft, yang kini aktif menangani pelbagai urusan kemanusiaan melalui yayasannya.


Bill Gates menegaskan bahawa menyelesaikan perubahan iklim akan menjadi perkara paling menakjubkan yang pernah dilakukan oleh manusia. Berbanding dengan tugas itu, menamatkan wabak Corona adalah perkara yang sangat mudah.