Bill Gates Tiba-tiba Memuji Elon Musk setinggi Langit, Mengapa?

 


Bill Gates dan Elon Musk dinyatakan tidak akur dalam pernyataan mereka mengenai satu sama lain. Walau bagaimanapun, pengasas Microsoft tiba-tiba memuji langit pengasas Tesla.


Bill Gates telah banyak berbicara tentang bahaya perubahan iklim sehubungan dengan penerbitan buku terbarunya, Cara Menghindari Bencana Iklim. Dia menyatakan bahawa Elon Musk mempunyai banyak idea liar dan baik dan bahawa sumbangannya kepada alam sekitar tidak dapat dikesampingkan berkat kejayaan Tesla.



"Dia menyumbang dalam beberapa cara. Produk Tesla kuat. Dia memaksa semua syarikat kereta untuk memperhatikannya, apakah mereka dapat menandingi apa yang telah dilakukannya di sana," kata Gates.


"Dia suka mengemukakan idea-idea liar. Kami memerlukan ratusan tokoh seperti Elon Musk dan itulah bagaimana kami dapat menyelesaikannya (bahaya perubahan iklim)," tambah Gates.


Bill Gates juga menyarankan agar orang berpindah ke kereta elektrik. Sebabnya, dunia hanya mempunyai sekitar 3 dekad untuk menghapuskan pelepasan gas rumah hijau atau akan ada bencana seperti suhu yang terus meningkat.


"Tesla dan banyak syarikat kini fokus membuat kenderaan seperti itu," tambahnya. Ini tidak bermaksud bahawa kenderaan petrol adalah produk yang lebih rendah, tetapi sudah tiba masanya untuk menukar kepada kenderaan elektrik.


Sebelum ini, kedua-dua pemimpin teknologi nampaknya tidak akur. Musk kesal kerana beberapa waktu lalu dia dikritik oleh Gates mengenai wabak Corona. Gates menyesal kerana Musk membuat beberapa pernyataan kontroversial mengenai virus Corona, misalnya menentang penutupan.


"Dia membuat komentar yang tidak tepat. (Meskipun) dia tidak banyak terlibat dalam vaksin (Corona)," kata Bill Gates dalam wawancara dengan CNBC. "Dia membuat kenderaan elektrik yang baik. Juga roketnya berfungsi dengan baik. Jadi, dia baik-baik saja mengatakan perkara itu. Saya harap dia tidak membingungkan kawasan di mana dia tidak banyak terlibat," saran Gates.