Bocor Android 12, dari Tarikh dikeluarkan, Ciri Baru hingga Penampilan


Google nampaknya akan melancarkan beta pembangun pertama Android 12. Walau bagaimanapun, belum banyak maklumat yang dinyatakan.


Walaupun begitu, beberapa tangkapan layar sudah mulai bocor, di mana penampilan dan ciri baru diperlihatkan. Inilah kebocorannya.


Nama rasmi untuk Android 12 masih belum diumumkan. Google telah meninggalkan skema penggunaan Androidnya dengan nama 'pencuci mulut'.


Dengan pelancaran Android 10 pada tahun 2019, Google mengumumkan bahawa ia tidak akan lagi menggunakan nama pencuci mulut untuk pelepasan kemas kini Android tahunan.


Tahun lalu, Google mengeluarkan Android 11 dan kemungkinan besar tahun ini akan melepaskan Android 12.


Versi beta Android untuk pembangun dapat dilancarkan pada bila-bila masa, dalam waktu terdekat. Google biasanya melepaskan beta pengembang beberapa bulan kemudian setelah beta awam dan akan dilancarkan secara rasmi pada bulan Ogos.


Proses pengembangan untuk mana-mana versi baru Android panjang, dengan beta pembangun biasanya dikeluarkan pada awal tahun. Pada tahun 2020, Google melancarkan versi beta pemaju pertama Android 11 pada 19 Februari.


Jika Google masih mengikuti jalan yang sama, kemungkinan besar Android 12 akan dilancarkan pada bulan Ogos atau September 2021.


Pelancaran rasmi biasanya berlaku setelah pembangun mempunyai masa untuk menyiapkan aplikasi mereka untuk API baru, dan Google mempunyai masa untuk menyelesaikan binaan dan menyingkirkan bug yang masih ada. Tahun lalu, Android 11 dilancarkan pada 8 September.


Tidak banyak kebocoran mengenai ciri Android 12. Google melakukan tugas yang cukup baik untuk menyembunyikan ciri Android baru sehingga beta pembangun tersedia.


Tahun ini juga tidak berbeza, di mana sangat sedikit maklumat yang dibocorkan mengenai apa yang ada di Android 12.


Walau bagaimanapun, XDA Developers baru-baru ini berkongsi beberapa tangkapan skrin yang didakwa dikongsi oleh Google untuk memberitahu mereka apa yang baru di Android 12.


Melihat tangkapan skrin di atas, anda dapat melihat bahawa terdapat paparan widget yang sama sekali baru, sama seperti rupa widget di iOS 14.


Terdapat juga label privasi berkod warna baru yang menerangi meter isyarat ketika mikrofon dan kamera peranti telah digunakan atau sedang diakses oleh aplikasi.


Sekali lagi, ini mirip dengan fitur iOS meletakkan titik berwarna di layar ketika aplikasi baru-baru ini mengakses atau sedang menggunakan mikrofon dan kamera pengguna.