Bukan Corona, Ini adalah Masalah Manusia Terbesar Menurut Bill Gates

 


Pandemik Corona saat ini merupakan masalah besar yang dihadapi manusia, tetapi menurut Bill Gates ada masalah yang lebih luar biasa, iaitu perubahan iklim. Malah, dia mengatakan perubahan iklim adalah masalah terbesar bagi penduduk Bumi.

"(Masalah perubahan iklim) jauh lebih besar daripada pandemi. Dan memerlukan tahap kerjasama yang belum pernah dilakukan sebelumnya," kata pengasas Microsoft, yang kini aktif menangani pelbagai urusan kemanusiaan melalui yayasannya.


Dia menekankan bahawa menyelesaikan perubahan iklim akan menjadi perkara paling menakjubkan yang pernah dilakukan oleh manusia. Berbanding dengan tugas itu, menamatkan wabak Corona adalah perkara yang sangat mudah.


Bill Gates membincangkan perubahan iklim dan pemanasan global dalam buku barunya, Bagaimana Mengelakkan Bencana Iklim. Dia mengatakan bahawa saat ini, 51 juta tan gas rumah kaca berbahaya dilepaskan ke atmosfer Bumi, yang harus disimpan serendah mungkin, jika mungkin hingga nol.


Itulah sebabnya menyelesaikan masalah perubahan iklim sangat mencabar. Salah satunya tentunya dengan inovasi dalam teknologi. Sumber tenaga boleh diperbaharui seperti angin dan cahaya matahari akan membantu, tetapi masih menyumbang kurang daripada 30% daripada jumlah pelepasan.


70% sumber pelepasan lain tidak mempunyai jalan penyelesaian kerana sukar diganti dan berkaitan dengan ekonomi dunia. Contohnya, sistem pengangkutan, bahan keluli, simen, produk baja dan sebagainya.


Untuk itu, Bill Gates menunjukkan bahawa inovasi mesti dilakukan bersama pada skala yang belum pernah terjadi sebelumnya. Ini dapat dimulakan dengan pemerintah memberlakukan peraturan, misalnya warga atau perusahaan harus membayar kerugian jika mereka menggunakan produk yang merosakkan lingkungan.


"Buat masa ini, anda tidak melihat kerosakan yang anda buat semasa melepaskan karbon dioksida. Kami harus memberi isyarat harga untuk memberitahu pihak swasta bahawa kami mahukan produk hijau," nasihat Bill Gates.


Bill Gates menekankan bahawa ini memerlukan pelaburan yang tinggi oleh pemerintah dalam bidang penyelidikan dan penyelidikan, serta dukungan agar pasar menyerap produk dan teknologi baru yang ramah lingkungan, sehingga harga dapat turun lebih jauh di masa depan.