Cegah Penyebaran COVID-19, NASA Bagi-bagi Smartwatch

 


Segala usaha dilakukan untuk mengatasi penyebaran virus Corona (COVID-19). Agensi Angkasa Amerika Syarikat (NASA) harus menyediakan 1,000 jam tangan pintar kepada pekerjanya.


Jam pintar yang dipilih adalah jenama Fitbit Charge 4s dengan kelebihan ciri daftar masuk harian, di mana pengguna akan diberi panduan berkaitan dengan COVID-19 secara berkala. Fungsi ini membolehkan pengguna memutuskan sama ada mereka boleh bekerja atau tidak.


Pada asasnya, NASA berharap pekerjanya dilengkapi dengan alat yang baik untuk mengesan kesihatan mereka dan mengesan gejala penyakit secepat mungkin.


Sekiranya juruterbang dinyatakan berjaya mengurangkan risiko dijangkiti COVID-19, tidak mustahil bagi NASA untuk memperluas penggunaan jam pintar untuk semua pekerjanya.


Sayangnya, teknologi yang dipakai pada Fitbit belum sampai pada tahap di mana ia dapat menggantikan ujian COVID-19. Walaupun begitu, sekurang-kurangnya alat yang boleh dipakai dapat mengesan tanda-tanda penyakit seperti selesema.


Satu kajian yang diterbitkan di Nature,  bahawa dengan mengesan degup jantung dan metrik lain dengan alat yang dipakai, dapat melihat perubahan dalam fisiologi seseorang sebelum mereka menunjukkan gejala penyakit lain.


Fitbit sendiri mengumumkan bahawa mereka bekerjasama dengan Feinstein Institutes for Medical Research untuk mengembangkan dan meningkatkan algoritma pengesanan awal penyakit pada peranti mereka.