Chrome OS Mengikuti MacOS Menjadi Sistem Operasi Popular yang Kedua


2020 adalah momentum untuk sistem operasi desktop Chrome OS dalam persaingan untuk bahagian pasaran sistem operasi di seluruh dunia. Hasilnya, OS Chrome menggantikan macOS di tempat kedua.


Walaupun Windows masih memegang bahagian pasaran terbesar dengan 80.5 peratus, OS Chrome meningkat 10.8 peratus. MacOS mengikuti dengan 7.5 peratus.


Pemerolehan tersebut merujuk kepada syarikat penyelidikan pasaran IDC. OS Chrome telah melangkau macOS sebentar pada setiap suku sebelumnya, tetapi 2020 adalah tahun penuh pertama ketika OS Apple menduduki tempat ketiga.


Walaupun hakikat bahawa macOS menduduki tempat ketiga, melihat ini sebagai contoh Google mengalahkan Apple secara terang-terangan mungkin tidak tepat.


Sebaliknya, kemungkinan OS Chrome telah menarik penjualan dan pangsa pasar dari Windows di pasaran kelas rendah. Bahagian pasaran Mac sebenarnya meningkat dari 6.7 peratus pada tahun 2019 menjadi 7.5 peratus pada tahun 2020.


OS Chrome melonjak dari 6.4 peratus pada tahun 2019 menjadi 10.8 peratus pada tahun 2020. Windows jatuh dari 85.4 peratus menjadi 80.5 peratus, dan selebihnya dengan 1.2 peratus  ditempati oleh sistem operasi lain.


Dengan komuniti dan pelajar yang ramai yang harus menghadiri kelas hampir dari rumah dan ibu bapa mereka juga harus bekerja dari jauh, penjualan PC melonjak sepanjang tahun. OS Chrome mendapat manfaat daripada trend ini.


Walau bagaimanapun, pasaran yang berkembang secara keseluruhan tidak terhad pada OS Chrome. IDC juga menyatakan bahawa permainan PC juga merupakan pemacu pertumbuhan yang besar.


Dalam bidang pendidikan, termasuk pasca pandemi, masa depan untuk OS Chrome kelihatan cerah.