Curi USD1.3 Billion , 3 Penggodam Korea Utara Didakwa di AS

 


Tiga penggodam Korea Utara didakwa di Amerika Syarikat kerana mencuri lebih dari USD 1.3 bilion  tunai dan cryptocurrency melalui penggodaman mereka.


Mangsa penggodaman ketiga penggodam ini terdiri dari berbagai syarikat, bank, hingga studio filem di Hollywood, seperti yang dikatakan oleh Kementerian Kehakiman AS. Ketiga-tiga penggodam tersebut adalah Jon Chang Hyok (31 tahun), Kim Il (27 tahun, dan Park Jin Hyok (36 tahun).


Ketiga-tiga mereka dituduh mencuri wang melalui penggodaman sebagai pekerjaan sampingan dari pekerjaan utama mereka, iaitu bekerja di perisik militer Korea Utara.


Jabatan Kehakiman AS mengatakan ketiga-tiga penggodam itu bertanggungjawab atas pelbagai peretasan dan jenayah berprofil tinggi. Seperti serangan ke atas Sony Pictures Entertainment, yang dilakukan sebagai pembalasan untuk pembebasan filem 'The Interview', yang menceritakan kisah pembunuhan pemimpin Korea Utara.


Mereka juga disyaki menggodam sejumlah pekerja Teater AMC dan rangkaian komputer Mammoth Screen, sebuah syarikat filem Britain, kerana menghasilkan siri drama mengenai Korea Utara.


WannaCry 2.0 juga dikenali sebagai ransomware yang dibuat oleh ketiga-tiga penggodam. Terdapat juga peretasan terhadap bank di sejumlah negara Asia Tenggara dan Asia Selatan, Mexico dan Afrika, menggunakan protokol SWIFT untuk mencuri wang.


Sejumlah malware yang beredar antara bulan Mac 2018 hingga September 2020 untuk menyerang pengguna mata wang kripto juga disebut sebagai karya mereka. Jumlah wang yang mereka curi tidak jelas, kerana dalam beberapa kes transaksi boleh dihentikan dan dikembalikan.


"Bekerja untuk Korea Utara, menggunakan papan kekunci dan bukan pistol, mencuri dompet digital untuk cryptocurrency dan bukan wang tunai, adalah perompak bank pada abad ke-21," kata Penolong Peguam Negara AS John Demers.


Menurut FBI, ketiga-tiga penggodam itu kini berada di Korea Utara, walaupun sebelumnya mereka disyaki ditempatkan di sejumlah negara seperti China dan Rusia.