Dengan Ribuan Trilion, Jeff Bezos Dapat Membeli 64,400 Bugatti Chiron

 


Mengejar Elon Musk, Jeff Bezos, yang baru saja mengundurkan diri dari jawatan CEO Amazon, langganan orang terkaya di dunia. Pengiraan dari Forbes menganggarkan bahawa dia bernilai sekitar USD 193 trilion, sehingga dia dapat membeli apa sahaja yang dia inginkan. Apa contohnya?

Sebut saja supercar kelas pertama, Bugatti Chiron. Kenderaan super laju dengan tenaga 1.500 ini menjadi impian banyak orang, tetapi hanya boleh dibeli oleh jeti kerana harganya sekitar USD 3 juta.


Walau bagaimanapun, harga rasmi sangat murah untuk Bezos. Lelaki dengan kepala botak ini dapat membeli 64,400 unit Bugatti Chiron. Anda boleh bayangkan betapa kaya dia.


Apakah gambaran lain? NASA akan segera melancarkan teleskop yang paling maju ke angkasa lepas, iaitu Teleskop Angkasa James Webb. Peranti ini kemudiannya akan mengelak ruang untuk mencari tanda-tanda kehidupan di planet luar, planet di luar Sistem Suria kita.


Kos membuat teleskop adalah USD 10 bilion. Dengan kekayaannya, Jeff Bezos dapat membina hingga 19 unit Teleskop Angkasa Jamess Webb jika dia mahu.


"Jeff Bezos sangat berminat dengan angkasa lepas, jika tidak mengapa syarikatnya Blue Origin wujud? Kemudian dia dapat menghantar teleskop ini sendiri dengan memanfaatkan syarikat angkasa.


Sudah tentu terpulang kepada Bezos apa yang akan dia lakukan dengan harta . Nampaknya dia memang akan fokus mengurus Blue Origin, yang semakin ketinggalan dalam perlumbaan ruang angkasa menentang SpaceX. "Dia akan mendorong Blue Origin ke tahap yang lain," kata sumber baru-baru ini.


Ditubuhkan pada tahun 2000, Blue Origin milik Jeff Bezos $ 1 miliar setahun sudah mempunyai sekitar 3,500 pekerja dengan kemudahan pelancaran dan pembuatan roket sendiri. Cita-cita mereka termasuk membawa pelancong ke angkasa, terbang satelit ke alat pendaratan untuk mendarat di Bulan.