Di Facebook, Terdapat Gaji Lebih Tinggi daripada Mark Zuckerberg


Mark Zuckerberg adalah salah satu orang terkaya di dunia. Ramai mungkin berpendapat bahawa CEO Facebook seharusnya menguruskan gaji tahunannya yang besar. Walaupun apa yang dia dapat tidak setinggi orang-orang ini.


Zuckerberg masih mendapat ganti rugi lebih banyak daripada orang lain di Facebook. Menurut dokumen SEC, Facebook harus membelanjakan sekitar USD 23 juta untuk keselamatan peribadi dan perjalanan udara Zuckerberg pada tahun 2019, yang jauh lebih banyak daripada yang dibelanjakan syarikat pada tahun 2018 (kira-kira USD 20 juta) atau 2017 (USD 9.1 juta).


Namun, untuk masalah bonus, dia tidak mendapat banyak. Dia juga hanya menerima gaji simbolik USD 1, dia juga tidak menerima penghargaan saham.


Jika dibandingkan dengan orang kedua di Facebook, COO Sheryl Sandberg, memperoleh gaji USD 875,385, bonus USD 902,740, penghargaan saham USD 19 juta, dan pampasan lain sebanyak USD 5 juta yang mungkin termasuk keselamatan perjalanan dan keselamatan jet peribadi. CTO Facebook, Mike Schroepfer, menerima gaji USD 785,385, bonus USD 1,2 juta, penghargaan saham USD 19,6 juta, dan pampasan lain sekitar USD 52,000.


Dari segi gaji dan bonus saham, Zuckerberg juga memperoleh jauh lebih rendah daripada Ketua Pegawai Eksekutif Google, Sundar Pichai, pesaing profesional terbesarnya dari segi merancang sistem dalam talian yang menyedut dana iklan, melancarkan Dice, Rabu (10/2/2021). Pada tahun 2019, menurut firma analisis kewangan S&P Global, Pichai memperoleh $ 280.6 juta pada tahun 2019, dengan sebahagian besarnya berasal dari ekuiti saham Google sekitar $ 276.6 juta dalam dekad yang lalu. Pichai telah mengumpulkan geran saham sekitar USD 1 bilion.


Sekiranya dia benar-benar mengikuti metrik gaji, Zuckerberg juga dikalahkan oleh jurutera di Facebook. 

Jurutera Facebook dengan tahap kerjaya yang sedikit lebih rendah (E4) masih dibayar dengan jumlah yang besar, berjumlah USD 247,378 setahun. Dalam hampir semua konteks, jurutera Facebook mendapat pampasan yang sangat baik - mereka bahkan 'memperoleh' lebih banyak daripada Mark Zuckerberg. Tetapi berkat pegangan sahamnya yang besar, Zuckerberg masih mempunyai kekayaan sekitar $ 100 bilion (bergantung pada hari itu), jadi dia mungkin tidak begitu peduli dengan itu.