Dunia berubah, pameran maya menjadi alternatif tanpa had dan batasan


 2020 adalah tahun yang penuh dengan cabaran untuk semua sektor industri. Pandemik yang melanda dunia menyebabkan banyak pelaku perniagaan mengubah strategi perniagaan mereka. Sebenarnya, tidak sedikit yang menukar atau mencipta perniagaan baru yang dapat bertahan dan lebih sesuai dengan keperluan masyarakat dalam keadaan sekarang.


Di sektor makanan & minuman, misalnya, kini banyak pelaku perniagaan menawarkan menu dalam versi yang lebih tahan lama atau boleh dimasak di rumah, seperti makanan sejuk beku, minuman kopi, coklat dan sejenisnya dalam liter. Dalam sektor fesyen, banyak jenama tempatan dan antarabangsa menyajikan siri pakaian santai dengan ciri reka bentuk masing-masing.


Lalu, bagaimana dengan industri seni dan hiburan, yang juga dipengaruhi oleh situasi pandemik yang sedang berlaku. Sehingga menjadikan para penikmat seni dan hiburan tidak dapat menonton pertunjukan seperti sebelumnya.


Seperti industri lain, industri seni dan hiburan juga telah berubah kerana wabak tersebut. Dasar dan peraturan pemerintah mengenai perhimpunan atau keramaian telah mengakibatkan banyak acara seni dan hiburan dibatalkan. Tempat hiburan yang biasanya dijadikan lokasi pentas pada masa ini tidak beroperasi dengan optimum. Walaupun begitu, pelakon seni dan hiburan masih mempunyai ruang untuk mengekspresikan dan memaparkan karya mereka dalam medium yang berbeza. Keghairahan penonton ternyata cukup besar untuk menikmati karya seni yang disertakan dengan medium baru ini.


Nasib baik bagi kita yang hidup di era moden, terdapat banyak kemudahan yang dapat dirasakan berkat teknologi digital dan teknologi maklumat. Orang kini dapat berinteraksi secara hampir melalui telefon pintar, komputer riba dan komputer. Bermula dari persidangan video, siaran langsung dan banyak lagi. Ini juga membuka peluang untuk pameran seni beralih ke bentuk maya atau yang sering disebut pameran maya.


Seiring dengan perkembangannya, pameran maya mempunyai pelbagai bentuk. Sebahagiannya dibuat dengan mengimbas bilik atau tempat asal menggunakan kamera dan dipindahkan ke bilik maya 3 dimensi. Di samping itu, ada juga yang dibuat dengan konsep khayalan dan media campuran. Beberapa perkara hebat yang ditawarkan pameran maya adalah pengalaman yang mengagumkan dan interaktif.


Navigasi yang muncul cukup mudah difahami oleh sesiapa sahaja. Mereka dapat menggunakan kekunci pada papan kekunci atau dengan mengklik butang navigasi di layar.


Bagi para artis itu sendiri, pameran maya juga dapat memberikan format yang menarik untuk mereka terokai dalam proses kerja mereka. Boleh dibuat interaktif atau menjadikan karya lebih dinamik. Artis akan memulakan dengan membuat karya dalam format fizikal atau digital yang kemudiannya akan melalui proses pemodelan 3D untuk dinikmati oleh semua orang.


Bagi anda ahli seni, pameran maya dapat merawat nostalgia anda kerana menghadiri pelbagai pameran. Anda masih dapat menikmati karya artis kegemaran anda sambil merasai pengalaman baru menerokai seni ruang maya melalui alat.


Semuanya boleh dilakukan di mana sahaja dan bila-bila masa, walaupun dari sofa dan bilik anda, tanpa harus meninggalkan rumah dan tersekat di lalu lintas. Cukup dengan rangkaian dan alat internet. Anda boleh makan makanan kegemaran anda sekali lagi. Ia sangat menggembirakan, ini mengisi masa lapang dan menggantikan cuti.