EA Memperolehi Studio Pembuat Permainan Diner Dash dengan nilai USD 2.1 Juta


 Electronic Arts (EA) memperoleh studio permainan mudah alih bernama Glu Mobile dengan nilai USD 2,1 juta.


Siapakah Glu Mobile, bagaimana nilai pemerolehan setinggi itu? Glu Mobile adalah pembangun beberapa permainan terkenal, seperti Diner Dash, Disney Sorceror'S Arena, WWE Universe, TapSports Baseball '20, Kim Kardashian Hollywood, Deer Hunter, dan lain-lain.


Dengan pemerolehan ini, EA menunjukkan minatnya untuk mengusahakan permainan untuk peranti mudah alih. Lebih-lebih lagi, Glu Mobile juga bukan pemaju pada petang semalam. Siri permainan mereka pada tahun 2020 telah menghasilkan lebih dari USD 1,32 bilion.



Sementara itu, alasan rasmi EA untuk membuat pemerolehan ini termasuk memperluas portfolio permainan mudah alihnya ke genre RPG, gaya hidup, santai, dan midcore.


Sebagai sebahagian daripada perjanjian pemerolehan, Glu Mobile mendapat akses ke pelesenan global EA serta kemampuan pengedaran permainan mereka. Sementara itu, EA juga dapat memanfaatkan kemampuan Glu Mobile untuk mengewangkan permainan kasual dan sukan.


"Pemerolehan Glu kami menggabungkan pasukan hebat dan produk yang sangat menarik untuk mencipta pemimpin permainan mudah alih dengan kepakaran yang terbukti dalam pelbagai genre yang berkembang pesat," kata Ketua Pegawai Eksekutif EA, Andrew Wilson.


"Mobile terus berkembang sebagai platform permainan terbesar di dunia, dan dengan penambahan kepakaran dan permainan Glu, kami akan menggandakan perniagaan mudah alih kami," tambahnya.


Dalam pemerolehan ini, kira-kira 500 pemaju dan kira-kira 800 pekerja Glu akan bergabung di bawah payung EA. Pemerolehan itu sendiri dijangka selesai pada 30 Jun 2021, iaitu menunggu pelbagai izin yang diperlukan.


Nilai pemerolehan Glu oleh EA memang kelihatan besar, tetapi ternyata terdapat pemerolehan lain dengan nilai yang jauh lebih besar. Contohnya ialah pengambilalihan Supercell (pembangun Clash Royale) oleh Tencent, dengan nilai USD 8.6 bilion.


Kemudian terdapat juga pemerolehan ZeniMax Media (induk Bethesda, id Software, Arkane, dll.) Oleh Microsoft dengan harga USD 7.5 bilion. Dan sebenarnya, pada tahun 2016, pemerolehan Activision King (pemaju Candy Crush) bernilai USD 5.9 bilion.