Elon Musk Harus Berhati-hati dengan Ancaman Jeff Bezos

 


Jeff Bezos telah mengundurkan diri dari jawatan CEO Amazon. Itu semestinya membuat Elon Musk meningkatkan pengawalnya. Kenapa?


Bezos telah menyatakan hasratnya untuk bekerja lebih banyak di syarikatnya yang lain setelah dia tidak lagi sibuk di Amazon. Dia dijangka memberi tumpuan kepada syarikat angkasa Blue Origin. Itulah sebabnya Musk harus berwaspada, kerana Blue Origin adalah saingan kepada SpaceX.


Dia akan mendorong Blue Origin ke level yang lebih tinggi


Ditubuhkan pada tahun 2000, Blue Origin $ 1 bilion setahun Jeff Bezos sudah mempunyai sekitar 3,500 pekerja dengan kemudahan pelancaran dan pembuatan roket sendiri. Cita-cita mereka termasuk membawa pelancong ke angkasa, terbang satelit ke alat pendaratan untuk mendarat di Bulan.


Namun, tidak ada perniagaan Blue Origin yang belum mencapai tahap komersial. Dalam hal ini, SpaceX yang sebenarnya dua tahun lebih muda dari Blue Origin sudah jauh di depan.


SpaceX telah melancarkan roket Falcon 9 100 kali untuk melayani pelanggan yang ingin menerbangkan satelit, melancarkan roket Falcon Heavy yang paling berkuasa di dunia, dan mengawal angkasawan NASA ke Stesen Angkasa Antarabangsa.


Belum lagi pengkomersialan perkhidmatan internet yang dikeluarkan oleh buruj satelit Starlink. Masih ada lagi, roket bernama Starship yang dikembangkan dengan cita-cita untuk mencapai Mars dalam beberapa tahun akan datang.


Mungkin ia ditinggalkan oleh SpaceX yang membuat Bezos gugup. Dengan Jeff Bezos yang lebih fokus untuk memimpinnya, Elon Musk harus melihat lebih dekat pada Blue Origin untuk memastikan SpaceX memimpin di masa depan. Persaingan mereka bukan hanya pada siapa yang terkaya di dunia, tetapi juga di luar angkasa.