Elon Musk Menawarkan untuk Membeli Pegumpul Dogecoin

 


Elon Musk mengatakan bahawa dia ingin membeli Dogecoin dari pemegang utama untuk membantu mengubah cryptocurrency menjadi mata wang internet.


Ketua Pegawai Eksekutif SpaceX dan Tesla sebelumnya membuat populariti Dogecoin melonjak dengan beberapa tweet yang disiarkannya. Dia bahkan menyebutkan bahawa Dogecoin boleh menjadi mata wang rasmi di Mars.


Musk juga menyiarkan beberapa tweet yang mengkritik penimbun saham Dogecoin yang disebutnya paus crypto. Pada pendapatnya, pemegang besar ini adalah satu-satunya perkara yang menghalang Dogecoin menjadi mata wang utama.


Sekiranya pemegang Dogecoin utama menjual sebahagian besar duit syiling mereka, mereka akan mendapat sokongan penuh saya. Saya benar-benar akan membayar dalam dolar jika mereka membatalkan akaun mereka, katanya.


Berdasarkan analisis pasaran dompet digital, satu pemegang memiliki lebih dari seperempat dari 128 bilion token Dogecoin (DOGE) yang beredar. Terdapat baki yang dicatat lebih dari 36 bilion Dogecoin bernilai lebih dari USD 2 bilion pada harga hari ini.


19 lagi dompet digital memegang baki 25% dari semua Dogecoin. Ini bermaksud bahawa hanya 20 orang yang memiliki lebih dari separuh daripada semua Dogecoin yang ada, dengan andaian dompet itu dimiliki oleh individu yang berbeza.


Membalas tweet Musk, seorang penyokong Dogecoin mengatakan bahawa ikan paus crypto, alias penimbun, harus mempertimbangkan ultimatum Musk. Sekiranya mereka mematuhi dan menerima tawaran ini, Dogecoin boleh menjadi mata wang internet.


Sekiranya mereka tidak, atau mereka menipu dengan mengedarkan duit syiling mereka ke beberapa dompet, maka sokongan Musk akan hilang. Ini sebenarnya keputusan yang mudah bagi penimbun. Saya harap mereka melakukan perkara yang betul, kata seorang netizen.


Kenaikan harga Dogecoin baru-baru ini telah menyaksikan nilainya naik dari kurang dari $ 0,01 pada awal tahun ke puncak lebih dari $ 0,08 minggu lalu, tetapi sejak itu turun kembali menjadi sekitar $ 0,06. Tetapi Dogecoin tetap menjadi 13 cryptocurrency paling berharga di dunia, dengan had pasaran hampir USD 8 bilion.


Kenaikan harganya didorong sebahagian oleh komen dan meme yang dikongsi oleh Musk, yang minatnya terhadap cryptocurrency baru-baru ini ditunjukkan oleh pelaburan Tesla bernilai $ 1.5 bilion dalam cryptocurrency.