Elon Musk tweet, Dogecoin meningkat 50%


Semasa Elon Musk tweet, kesannya tidak dijangka. Dogecoin naik 50% dalam perdagangan kerana tweetnya yang sederhana.

Dengan beberapa tweet menyebutkan Dogecoin, 45 juta pengikutnya segera bersemangat membincangkannya.


Pada mulanya, Elon Musk hanya menulis tweet 'Doge'. Kemudian dia menambahkan kata-kata 'Dogecoin adalah kripto rakyat' dan 'Tidak tinggi, tidak rendah, hanya Doge'.

Ini bukan kali pertama perhatiannya kepada Dogecoin telah menghantar Bitcoin saingannya melambung tinggi. Pada 20 Disember 2020, ada tweet yang dibuatnya dengan kata-kata 'One Word: Doge' dan tanpa disangka nilainya segera meningkat sebanyak 20% dan berjaya menjadikannya topik yang menjadi tren di Twitter.


Musk sebelum ini mengatakan tweetnya mengenai Dogecoin dimaksudkan untuk menjadi jenaka. Mata wang maya ini pada mulanya dimulakan sebagai parodi internet berdasarkan meme anjing viral.


Musk sebelum ini mengkritik Bitcoin cryptocurrency yang lebih mapan dan jauh lebih mahal, menyebutnya sebagai BS dalam beberapa tweet. Tetapi dalam wawancara pada hari Ahad di aplikasi sosial Clubhouse, Musk mengatakan bahawa dia sepatutnya membeli mata wang digital itu lapan tahun yang lalu.


"Buat masa ini saya fikir Bitcoin adalah perkara yang baik. Saya terlambat, tetapi saya adalah penyokong bitcoin," katanya ).