Facebook Berkongsi Petua untuk Ibu Bapa untuk Menjaga Anak-anak Selamat Dalam Aktiviti Online


Facebook berkongsi petua untuk ibu bapa untuk menjaga keselamatan anak-anak mereka semasa melakukan aktiviti dalam talian. Petua ini dinyatakan oleh Ketua Keselamatan Facebook Asia Pasifik, Amber Hawkes, bersamaan dengan Hari Internet Selamat Sedunia.


"Saya memahami cabaran luar biasa yang dialami oleh ibu bapa ketika berusaha mempelajari keselamatan dalam talian dengan anak-anak mereka," kata Amber.


Namun, perkara paling penting yang dapat dilakukan oleh ibu bapa adalah memulakan perbualan, termasuk mewujudkan cara berkomunikasi yang terbuka. Untuk itu, Amber berkongsi beberapa petua untuk ibu bapa.


Salah satu perkara yang perlu dipertimbangkan, menurut Amber, ibu bapa masih terlibat dalam dunia digital anak-anak. Menurutnya, ibu bapa perlu meluangkan masa untuk menemani anak-anak mereka ketika mereka berada di internet.


"Sekiranya anak anda suka bermain permainan, duduklah di dekatnya. Sekiranya remaja anda menggunakan Facebook atau Instagram, berbincanglah dengan mereka mengenai berkawan atau mengikutinya di media sosial," katanya.


Ibu bapa juga perlu bercakap dengan anak-anak mereka mengenai siapa mereka berhubung, termasuk apa yang mereka kongsi. Anak-anak juga boleh bercakap apabila mereka mengalami perkara yang tidak selesa dalam talian.


Perkara lain yang perlu dilakukan oleh ibu bapa ialah menggunakan tetapan privasi dan keselamatan. Tetapan ini boleh didapati di Facebook, Instagram, WhatsApp dan Messenger.


"Pengaturan ini dapat memberikan kendali atas apa yang mereka bagikan, dengan siapa mereka berbagi, apa yang mereka lihat, dan siapa yang digunakan untuk menghubungi mereka," kata Amber lebih jauh.


Dalam tipsnya, Amber menasihati orang tua untuk membuat kesepakatan bersama mengenai peraturan penggunaan perangkat elektronik, akses ke internet dan media sosial, termasuk pelanggaran peraturan ini.


"Bergantung pada usia anak, anda boleh membicarakan akibat yang lebih serius (seperti akibat undang-undang) apabila mereka berkongsi jenis kandungan tertentu seperti gambar intim yang tidak mendapat persetujuan," sambung Amber.


Ibu bapa, Amber meneruskan, perlu memberi contoh yang baik. Maksudnya, jika ada perjanjian atau peraturan untuk tidak menggunakan telefon pintar pada jam-jam tertentu, ibu bapa perlu melakukan hal yang sama.


Perkara lain yang perlu dilakukan oleh ibu bapa ialah belajar dengan anak-anak mereka. Memandangkan teknologi selalu berkembang, dan anak-anak mempelajarinya dengan cepat, ibu bapa tidak dapat membantu tetapi belajar tentang aplikasi ini.


"Ini adalah peluang untuk berhubung dengan anak-anak anda, melihat apa yang mereka lakukan dalam talian, dan membincangkan keselamatan dalam talian," katanya.


Sebaliknya, untuk menyokong keselamatan penggunanya, kata Amber, Facebook juga telah menerapkan fitur sebagai perlindungan tambahan untuk pengguna anak.


Salah satunya adalah kewajipan pengguna berusia 13 tahun sebelum membuat akaun Facebook atau Instagram. Walaupun di beberapa negara, had umur ini boleh lebih tinggi.


"Tetapan privasi dan keterlihatan kami lebih ketat untuk remaja daripada orang dewasa," lanjut Amber.


Salah satunya adalah bahawa mesej yang diterima dan tidak diterima oleh kanak-kanak di bawah umur oleh rakan atau kalangan mereka disaring dan dihantar terus ke spam.


Facebook juga menyediakan portal keibubapaan di platformnya dan panduan ibu bapa di Instagram. Dengan ciri ini, ibu bapa dapat mengetahui maklumat bagaimana aplikasi berfungsi, petua untuk bercakap dengan anak-anak, termasuk nasihat daripada pakar.