Facebook dan Instagram Memeriahkan Tahun Baru Cina dengan fitur khas


Pada Tahun Baru Cina ini, Facebook memberikan kegembiraan dengan melancarkan ciri-ciri bertema Tahun baru Cina seperti Reactions, stickers, GIF, Avatar dan AR Filters di Facebook dan Instagram. Di samping itu, pencipta kandungan akan memberikan kandungan inspirasi untuk anda raikan.  Tahun Baru Cina bersama keluarga dan orang tersayang, .


Untuk pengguna Facebook, sebelum perayaan Tahun Baru Cina, anda boleh menggunakan butang Reaction Like yang baru. Butang ini direka dengan warna merah dan emas yang sinonim dengan perayaan Tahun Baru Cina.


Di samping itu, terdapat sebilangan pelekat dan GIF Tahun Baru Cina yang boleh digunakan semasa memberi salam kepada rakan dan keluarga yang sedang meraikannya. Untuk GIF Tahun Baru Cina, anda boleh mendapatkannya melalui perkhidmatan GIPHY.


Sekiranya anda ingin membuat ucapan Tahun Baru Cina yang lebih unik dan peribadi, pengguna Facebook boleh membuat Avatar khas yang dihiasi dengan atribut khas Cina seperti angpau, tanglung dan barongsai.


Facebook juga merupakan penapis augmented reality (AR) baru yang boleh digunakan untuk bermain dengan keluarga dan rakan-rakan. Penapis ini mengajak pengguna meneka sapaan 'Tahun Baru Cina' dalam pelbagai bahasa, dari Thailand, Vietnam hingga Korea.


Syarikat buatan Mark Zuckerberg ini juga bekerjasama dengan pencipta kandungan  untuk menyampaikan petua dan resipi untuk membuat menu khas untuk perayaan Tahun Baru Cina.


Pengguna Instagram juga tidak akan melepaskan kegembiraan pada Tahun Baru Cina tahun ini. Aplikasi perkongsian foto ini menampilkan tiga pelekat baru dan penapis AR bertema Tahun Baru Cina yang boleh digunakan untuk membuat catatan Instagram Stories.


Ketiga-tiga pelekat ini menampilkan watak kerbau untuk menyambut Tahun Baru Cina yang jatuh tahun ini. Catatan cerita yang menggunakan pelekat dan penapis khas AR Cina akan dikumpulkan dalam satu sorotan yang disebut 'yearoftheox' yang berada di sudut paling kiri lajur Cerita.