Facebook Ingin Membuat Aplikasi Pesaing Clubhouse?

 


Beberapa hari yang lalu CEO Facebook Mark Zuckerberg tiba-tiba muncul di aplikasi Clubhouse audio-chat. Kini Facebook dilaporkan sedang mengembangkan aplikasi yang bersaing.


Berdasarkan laporan dari The New York Times, pekerja Facebook diperintahkan untuk mengembangkan aplikasi yang serupa dengan Clubhouse. Aplikasi ini dikenal secara dalaman sebagai Fireside.


Dua sumber NYT yang biasa dengan ini mengatakan bahawa gergasi media sosial sedang mencari cara untuk mengembangkan perkhidmatannya ke bentuk komunikasi baru.



Namun saat ini aplikasi tersebut masih dalam tahap awal pengembangan, jadi tidak mungkin aplikasi ini akan segera diluncurkan dalam waktu dekat. Laporan NYT juga tidak memberikan perincian lebih lanjut mengenai aplikasi pesaing untuk Clubhouse.


Bagi mereka yang tidak biasa, Clubhouse adalah aplikasi sembang audio di mana pengguna boleh memasuki ruang sembang untuk mendengar perbualan. Untuk menyertai Clubhouse, pengguna mesti mendapat jemputan atau jemputan terlebih dahulu.


Dalam beberapa bulan kebelakangan ini aplikasi ini semakin popular kerana telah digunakan oleh selebriti dan tokoh terkenal, seperti Oprah, Drake hingga Elon Musk. Oleh itu, adalah wajar bahawa Facebook ingin membuat versi Clubhouse sendiri.


Selain itu, Facebook juga mempunyai sejarah menyalin aplikasi baru yang kini popular. Seperti ketika Instagram melancarkan ciri Stories yang diambil dari Snapchat, yang kemudian diperkenalkan di WhatsApp.


Tahun lalu Instagram juga melancarkan Reels, sebuah fitur yang membolehkan pengguna membuat dan mengedit video pendek gaya Reels.


Facebook juga bukan satu-satunya platform media sosial untuk mengembangkan aplikasi bersaing untuk Clubhouse. Twitter baru-baru ini menguji aplikasi Spaces, yang ciri utamanya juga adalah sembang berasaskan suara.