Facebook Menerangkan Kepentingan Iklan Diperibadikan Melalui Inisiatif Baru

 


Facebook baru sahaja melancarkan inisiatif baru yang menjelaskan pentingnya iklan yang diperibadikan untuk perniagaan kecil dan sederhana. Kali ini, inisiatif ditunjukkan dalam video pendek.


Dalam kempen ini, Facebook tampil dengan slogan 'Idea Baik yang pantas dijumpai'. Artinya, idea baik dari pemilik perniagaan kecil dan sederhana akan sangat dibantu dengan adanya iklan yang diperibadikan.


Facebook berpendapat, dengan cara ini perniagaan kecil dan sederhana dapat dijumpai oleh orang ramai sama ada di platform Facebook itu sendiri atau Instagram.


"Kami memperkenalkan inisiatif ini untuk menyoroti bagaimana iklan yang diperibadikan adalah cara penting orang mencari perniagaan kecil di Facebook dan Instagram dan bagaimana iklan membantu perniagaan kecil berkembang," tulis syarikat itu seperti dipetik dari blognya.


Penjelasan oleh Facebook ini secara tidak langsung mengikuti keputusan Apple untuk mengubah peraturan privasi pengguna melalui kemas kini pada iOS. Perubahan ini dikatakan memudaratkan perniagaan Facebook.


Atas sebab ini, Facebook diketahui menghantar pemberitahuan kepada pengguna iPhone di seluruh dunia. Pemberitahuan ini berisi informasi yang berkaitan dengan bagaimana data digunakan untuk iklan yang dipersonalisasi.


Memetik Reuters, maklumat yang diberikan dalam layar penuh akan meminta pengguna Facebook dan Instagram untuk membenarkan Facebook mengakses aktiviti pengguna aplikasi dan laman web untuk digunakan dalam pemperibadian iklan.


"Pemperibadian iklan bertujuan untuk menyokong perniagaan yang bergantung pada iklan untuk menjangkau pelanggan," kata Facebook di blognya.


Facebook sebelum ini menyatakan tidak setuju dengan rancangan Apple untuk mengubah tetapan privasi pada iPhone, dari segi aplikasi pelacakan terhadap pengguna.


Facebook juga memberitahu Apple bahawa terdapat pertukaran antara pengiklanan dan privasi yang diperibadikan. Facebook mengatakan, jika Apple menerapkan tetapan privasi baru, ini akan merugikan perniagaan kecil yang bergantung pada iklan Facebook.


Sementara itu, Apple mengatakan, pemberitahuan privasi pop-up akan mulai muncul di kebanyakan layar iPhone dalam beberapa bulan mendatang.


Bercakap mengenai tetapan privasi di iOS 14.4, Facebook sebelumnya dilaporkan sedang menyiapkan tuntutan terhadap Apple mengenai ciri privasi di iOS 14.4.


Sebabnya, Facebook menuduh Apple memaksa pemaju untuk mematuhi peraturan Appe Store.


Memetik Engadget, Jumaat (29/1/2021), maklumat ini pertama kali diumumkan oleh The Information.


Dikatakan, jika Facebook memutuskan untuk mengajukan tuntutan, keluhannya juga akan menargetkan Apple, yang menolak untuk membenarkan aplikasi pihak ketiga menjadi perkhidmatan pesanan lalai pada peranti Apple, dan bukannya menggunakan iMessage.


Facebook sendiri pernah menyatakan, "Perubahan pelacakan iklan Apple yang akan datang memberikan kelebihan yang tidak adil dalam menampilkan iklan di Apple Store dan di tempat lain."


Sementara itu, dasar ini tidak berlaku untuk aplikasi Apple. Mengenai hal ini, Apple juga mengatakan bahawa syarikat itu tidak bermaksud untuk berkongsi data pengguna dengan pihak ketiga, seperti Facebook.


Apple menegaskan bahawa langkah mereka adalah usaha untuk melindungi privasi pengguna.

Facebook Menerangkan Kepentingan Iklan Diperibadikan Melalui Inisiatif Baru Facebook Menerangkan Kepentingan Iklan Diperibadikan Melalui Inisiatif Baru Reviewed by thecekodok on 5:56:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.