Facebook Padamkan Ratusan Akaun Instagram yang Dicuri

 


Facebook menindak pelaku pencurian akaun Instagram dengan menghapus akaun yang dicuri, dan juga akaun pelaku.

Cara tindakan ini adalah dengan meretas akaun mangsa yang mempunyai nama akaun dengan nilai yang tinggi dan menjualnya kembali. Jurucakap Facebook mengatakan bahawa orang di sebalik pencurian akaun Instagram ini adalah orang terkenal dalam komuniti yang bernama OGUsers.


Akaun untuk jualan bernilai puluhan ribu dolar, dan semakin pendek dan popular namanya, semakin tinggi harganya. Contohnya ialah akaun dengan nama @food atau @B.


Sebaliknya, Facebook - pemilik Instagram - melarang penjualan akaun seperti ini..


Anggota komuniti OGUsers ini juga dikaitkan dengan penggodaman besar yang berlaku di Twitter beberapa waktu yang lalu. Ketika itulah terdapat sejumlah akaun Twitter milik orang terkenal, dari selebriti hingga ahli politik, berjaya digodam dan dicuri.


Ini adalah kali pertama Facebook mengumumkan tindakan penghapusan tersebut. Walaupun mereka mengaku telah lama melakukan latihan seperti ini.


Terdapat juga Twitter dan TikTok yang mengaku telah mengambil langkah tegas terhadap OGUsers kerana melanggar peraturan di platform mereka. Sementara itu, pentadbir laman OGUsers berpendapat bahawa mereka telah melarang penjualan dan pembelian akaun yang dicuri di laman web ini.


Sebelum ini dilaporkan, seorang penggodam dengan nama panggilan 'Kirk' dikatakan berada di belakang penggodaman Twitter Bill Gates dan sejumlah tokoh lain.


Seseorang yang terlibat dalam komuniti penggodam memanggil penggodam dengan nama Kirk - mungkin bukan nama sebenarnya - berjaya memperoleh $ 100,000 dalam beberapa jam kerana dia dapat mengakses perisian dalaman Twitter.


Kirk dikatakan telah lama berada di bidang ini, tetapi penggodam ini tidak pernah menimbulkan keributan sebelumnya. Sebelumnya, dia hanya menjual akses ke akaun Twitter khas, seperti akaun dengan nama pengguna yang pendek, ringkas, dan mudah diingat.


Walaupun ini adalah tindakan yang tidak sah, perniagaan Kirk bernilai tinggi. Nama pengguna Twitter seperti itu boleh dijual dengan harga antara ratusan hingga ribuan dolar.


Dalam menjalankan 'perniagaannya', Kirk memanfaatkan pasangannya, anggota yang dipercayai dari forum OGUsers, sebuah forum yang biasa digunakan untuk menjajakan nama pengguna yang dicuri.