Fitur Pesaing TikTok Snap Mencapai 100 Juta Pengguna


Syarikat induk Snap Snapchat mengatakan ciri perkongsian video pendek ini yang disebut Spotlight bahawa pesaing TikTok mempunyai 100 juta pengguna pada Januari 2021 hanya dua bulan selepas ia dilancarkan.


"Kami sangat terkejut dengan momentumnya," kata CEO Snap, Evan Spiegel dalam panggilan telefon dengan para pelabur untuk membincangkan pendapatan syarikat pada suku keempat tahun 2020 ..


Aplikasi TikTok sendiri ketika ini dikatakan mempunyai 100 juta pengguna bulanan di Amerika Syarikat sahaja sehingga Jun 2020 dan aplikasi ini terus berkembang.



Sebaliknya, media sosial lain yang juga mempunyai ciri video pendek seperti Instagram dengan Reels belum mendapat pertumbuhan.


Snap telah menghabiskan banyak wang di Spotlight untuk menarik lebih banyak perhatian. Syarikat itu bahkan berjanji untuk memberikan pencipta kandungan $ 1 juta sehari selama lebih dari sebulan untuk membuat orang menyiarkan video atau mengisi kandungan dengan perkara-perkara menarik untuk ditonton.


Dan usaha itu berjaya, dengan sebilangan pencipta kandungan melihat perkhidmatan ini sebagai kaedah terbaik untuk menghasilkan banyak wang.


"Pencipta kandungan kini memuat naik rata-rata 175.000 video setiap hari," kata Spiegel.


"Walaupun kami masih sangat awal dalam mengembangkan platform kandungan baru ini, kami sangat didorong oleh hasil awal dan teruja dengan potensi Spotlight untuk memperluas peluang pengewangan kami di masa depan," kata Snap CFO Derek Andersen dalam ucapannya. .



Sekarang perkhidmatan itu telah ditampilkan dengan video, Spiegel mengatakan Snap dapat mulai melakukan lebih banyak pekerjaan untuk mengoptimumkan sistem pengesyorannya. Pengiklanan akan dihentikan, tetapi buat masa ini syarikat tersebut mempunyai "fokus untuk meningkatkan keterlibatan".


Sorotan itu sendiri masih jauh lebih terhad daripada TikTok dari segi ciri. Seperti pilihan menyemak imbas masih terhad, dan pengguna tidak dapat mencampurkan semula suara atau mencuba video tarian untuk lagu-lagu popular. Di mana kedua-dua ciri ini telah membantu TikTok terus berkembang dan menjadi semakin popular.


Perlu juga diperhatikan bahawa Snap memberikan angka dari segi pengguna bulanan apabila syarikat telah lama fokus pada pengguna harian secara keseluruhan. Itu menunjukkan penggunaan ciri harian ini lebih rendah, memandangkan seseorang hanya perlu membuka tab sekali pada bulan Januari untuk dianggap sebagai pengguna bulanan.


Snap kini menawarkan keseluruhan 265 juta pengguna harian, meningkat daripada 249 juta pada suku sebelumnya.