Gambar bunga ini tiba-tiba dilihat 90 juta kali sehari di Wikipedia

 


Tidak lama setelah TikTok disekat di India, pelayan Wikipedia terkejut dengan banyak permintaan untuk mengakses gambar bunga yang dilihat dalam foto tersebut. Macam mana boleh jadi?


Aster Michaelmas, yang mempunyai nama saintifik Aster amellus, adalah bunga ungu yang tumbuh di ladang di wilayah Timur Laut Amerika. Atas beberapa sebab, foto bunga ini tiba-tiba mendapat puluhan juta hit dalam sehari. Gambar yang dipaparkan di Wikipedia kini menguasai 20% lalu lintas di salah satu pusat data Wikimedia.


"Kami mendapati terdapat sekitar 90 juta kunjungan setiap hari dari pelbagai ISP di India. Ini sangat pelik, kerana ia berasal dari IP yang berbeza, mengikuti corak lalu lintas harian," tulis sebuah posting di Phabricator, sebuah platform kolaborasi Wikimedia.


"Kami mengesyaki ada beberapa aplikasi mudah alih yang kebanyakannya digunakan di India, yang menghubungkan gambar di atas, misalnya layar percikan. Kami perlu menyelidiki lebih lanjut kerana ini menyumbang sekitar 20% dari semua permintaan yang kami terima di EQSIN untuk media," mereka menambah seperti dipetik dari Motherboard.


EQSIN adalah nama kluster data Wikimedia di Singapura. Selama enam bulan terakhir, 20% lalu lintas ke pelayan mereka adalah permintaan untuk melihat daisy. Data Wikimedia sendiri bersifat umum sehingga sesiapa sahaja dapat melihatnya. Dalam data ini, carta yang menunjukkan permintaan harian untuk akses ke gambar bunga aster ungu menunjukkan arah aliran yang jelas.


Sebelum 8 Jun, jumlah hits bunga ini sangat sedikit. Rata-rata, bunga itu hanya dilihat beberapa ratus kali. Pada 9 Jun, jumlahnya melonjak menjadi 2,154. Kemudian pada 10 Jun, mencecah 15.037, dan kemudian pada 30 Jun, terdapat lebih dari 15 juta klik setiap hari.


Chris Albon, Pengarah Pembelajaran Mesin di Wikimedia, mendedahkan trend aneh di Twitter. Seorang netizen yang membalas tweetnya mengatakan lonjakan dalam melihat gambar bunga bertepatan dengan larangan India untuk TikTok dan beberapa aplikasi China yang lain.


India melarang TikTok pada 29 Jun 2020. Walaupun gambar bunga dilihat lebih banyak daripada biasanya sebelum itu, popularitinya meningkat dengan ketara setelah larangan rasmi TikTok.


Setelah TikTok dilarang, pelbagai klon aplikasi perkongsian video muncul di India, beberapa orang yang menyelidiki misteri itu berspekulasi bahawa salah satu aplikasi baru ini mengakses gambar bunga.


"Kemungkinan besar ini adalah aplikasi, berdasarkan beberapa atribut koneksi lain. Pertanyaannya adalah, aplikasi mana yang mengaksesnya. Ada juga kemungkinan bahawa kod itu disematkan dalam beberapa aplikasi dan meminta gambar yang menarik tetapi tidak menampilkannya," kata seorang penyiasat.


Setelah beberapa hari menyiasat, pasukan Wikimedia melacak aplikasi dan mengesahkan bahawa lalu lintas memang berasal dari aplikasi mudah alih.


"Saya hanya memberitahu bahawa kami telah mengenal pasti aplikasinya dan akan mengemas kini maklumat ini. Ya, ia (berasal dari) aplikasi mudah alih.


Wikimedia belum mengungkapkan nama aplikasi tersebut, dan menurut laporan datanya, EQSIN masih mendapat permintaan akses untuk melihat bunga aster ungu.