Google Masih Menggunakan Nama Pencuci Mulut untuk Android 12


Sejak mengeluarkan Android 10, Google tidak lagi menggunakan nama pencuci mulut sebagai kod rasminya. Tetapi ternyata gergasi carian internet masih menggunakannya secara dalaman, termasuk Android 12 yang akan dilancarkan tahun ini.


Penemuan ini didedahkan oleh halaman Pembangun XDA mengenai kod pada Android 12. Mereka menemui kod SC yang merujuk kepada singkatan Snow Cone.


Kerana penggunaannya secara dalaman, Google tidak akan mengumumkan Android 12 Snow Cone sebagai nama rasmi. Tetapi mungkin mereka akan memberikan sedikit kejutan seperti yang dilakukan pada Android 11.


Tahun lalu XDA Developers mendedahkan bahawa Android 11 mempunyai kod RVC yang bermaksud Red Velvet Cake. Ketika diumumkan, Google masih menamakan Android 11, tetapi pada saat yang sama mereka mengeluarkan patung augmented reality (AR) yang ketika diimbas menunjukkan resipi tersembunyi bagaimana membuat kek baldu merah.


Selain mengungkapkan nama kod Android 12, halaman Pembangun XDA mendedahkan tiga peningkatan fitur yang akan disertakan dalam kemas kini.


1. Picture-in-Picture (PiP) Mode


Mod PiP mendapat peningkatan, dengan keupayaan untuk mengubah saiz tetingkap dengan lebih mudah. Gunakan cubit untuk zoom untuk mengubah ukuran dan ketuk dua kali untuk memaparkan ke ukuran maksimum


Pengguna juga dapat "menyembunyikan" video di sisi skrin. Oleh itu, 2/3 video tidak akan muncul di skrin, disembunyikan dengan menyeret ke sisi skrin. Sekiranya anda mahu memaparkannya, ketuk bahagian yang kelihatan.


2. Animasi Android Bubbles


Android Bubble pada perbualan mendapat beberapa peningkatan UI.


Akan ada animasi yang lebih lancar. Apabila telefon dalam mod landskap, Bubble akan disusun secara menegak di sebelah kiri dan kanan, sehingga tidak memenuhi pusat layar. Selain itu, Bubbles dapat diubah ukurannya secara langsung, sehingga pengguna dapat menyesuaikan diri ketika menggunakan telepon dengan layar yang lebih besar.


3. App Pairs

Akhirnya, Google mempersembahkan Pasangan Aplikasi yang membolehkan mempunyai satu ikon yang melancarkan dua aplikasi sekaligus dan membahagikan skrin untuk kedua-duanya.