Google membayar kepada Media Australia untuk Kandungan yang Diterbitkan pada Produknya

 


Google melancarkan News ShowcaseGoogle di Australia. Dengan ini, setiap kandungan berita milik media yang dipaparkan pada produk Google akan dibayar.


Ketua Perkongsian Produk, Web & Penerbitan APAC Google Kate Beddoe mengungkapkan, News Showcase dirancang untuk memberi nilai kepada penerbit berita (media) dan pembaca dengan menyediakan program berlesen, yang membayar penerbit untuk setiap konten yang disusun di seluruh perkhidmatan Google.


"Pembaca juga akan mendapat wawasan mengenai berita yang bermakna," katanya 


Ini terungkap, sejak diluncurkan tahun lalu, selain pelaburan global USD 1 juta, Google mengaku memiliki dua kali ganda jumlah penerbit media yang menjadi sebahagian dari News Showcase.


Kini terdapat lebih daripada 450 penerbit media di puluhan negara, misalnya England, Jerman, Brazil, Argentina, Kanada, Jerman dan Perancis.


Google juga telah menandatangani perjanjian dengan Reuters dan tiga penerbit media Perancis, iaitu tiga surat khabar teratas di negara ini.


"Dengan adanya program News Showcase di Australia, sejumlah penerbit media, baik lokal maupun regional, akan dibayar untuk konten yang ditampilkan di News Showcase," kata Beddoe.


Dia juga mengatakan, penerbit awal yang bergabung juga akan memberikan input bagaimana produk Google News Showcase ini dapat membantu membawa produk kewartawanan mereka kepada pembaca.


"Kami terus bekerja dengan penerbit Australia, baik besar maupun kecil, untuk memberikan pengalaman berita yang berbeza kepada pembaca mereka di bawah News Showcase," kata Beddoe.


Kerjasama itu akan memberikan sokongan kewangan kepada beberapa media bebas dan tempatan yang terkenal di Australia, seperti The Canberra Times, The Illawarra Mercury, The Saturday Paper, Crikey, The New Daily, InDaily dan The Conversation.


Google juga berharap dapat bekerjasama dengan lebih banyak media pada masa akan datang.


Dengan bekerjasama dengan News Showcase, penerbit media dapat menyumbang kepada model perniagaan media yang mampan dan meningkatkan hubungan antara media dan pembacanya.


Berbicara mengenai penampilan, panel di News Showcase menampilkan artikel atau artikel yang disempurnakan sehingga memberikan peluang kepada penerbit media untuk menyampaikan berita penting kepada pembaca mereka.


Panel ini akan muncul di Google News untuk Android, iOS, dan web mudah alih. Selain itu, paparan ini juga akan muncul di Discover di iOS sehingga meningkatkan lalu lintas ke laman media.


"Kami juga berencana untuk menampilkan News Showcasedi Carian Google, platform Berita Google dan Discover lain di masa depan," tulis Google.


"Setiap artikel yang dihubungkan di panel Showcase Berita akan membawa pembaca langsung ke halaman yang sesuai di situs penerbit, yang memungkinkan media mengembangkan perniagaan mereka dengan menampilkan iklan dan peluang langganan kepada pengguna," tulis Google.


Google mengatakan bahawa ini juga memudahkan penerbit media untuk mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang dibimbangkan oleh pembaca.


Penerbit media juga dapat memperoleh pandangan tentang kandungan mereka mengenai pelbagai produk Google. Walaupun dalam beberapa bulan mendatang, penerbit media dapat mengetahui lebih lanjut mengenai penggunaan metrik di Seach Console.


Ini bermaksud bahawa penerbit akan mempunyai lebih banyak data untuk memahami artikel dan topik apa yang paling diminati oleh pembaca.