Google Photo akan disatukan ke dalam OS Chrome

 


Google dikatakan mengintegrasikan perkhidmatan Foto ke dalam Chrome OS, di mana pengguna dapat mengakses foto yang disimpan dalam Photo  secara langsung dari pengurus fail pada peranti mereka.

Maklumat ini diketahui dari perubahan dalam Chromium Gerrit yang ditemui oleh Polis Android. Dari perubahan ini, dapat dilihat bahawa pasukan pengembangan Google telah melakukan perubahan untuk penyatuan.


Ciri seperti ini serupa dengan yang dilakukan oleh Apple. Iaitu pengguna iPhone dan MacBook (dan menyandarkan foto di iCloud) dapat langsung mengakses foto yang diambil di iPhone melalui pengurus fail dan tanpa perlu menggunakan penyemak imbas di MacBook mereka.



Pada masa ini, pengguna Google Photo mesti memuat turun foto terlebih dahulu jika mereka ingin menggunakannya pada peranti mereka, baik itu OS Chrome, Windows, macOS, dan lain-lain.


Ciri 'pinjam dan pinjam' ini biasa berlaku di dunia teknologi. Seperti Apple, yang membolehkan aplikasi iOS berjalan di Mac dengan Apple Silicon. Sebelumnya, Google mengizinkan aplikasi Android berjalan pada peranti Chrome OS.


Google Photo sendiri adalah perkhidmatan penyimpanan awan untuk foto yang paling menarik. Kerana ia menawarkan simpanan percuma tanpa had untuk foto yang dimampatkan sedikit.


Namun, mulai 1 Jun 2021, pengguna hanya mempunyai kapasiti percuma 15GB. Langkah ini diambil oleh Google untuk mendorong penggunanya menggunakan perkhidmatan Google One, yang merupakan penyimpanan awan berbayar mereka.


Oleh itu, selepas 1 Jun 2021, setiap foto dan video baru yang dimuat naik ke Google  Photo akan dikira sebagai storan lalai 15GB yang mana pengguna akan mendapat setiap akaun Google baru.


Nasib baik, foto yang telah memasuki Photo sebelum 1 Jun 2021 tidak akan dikira dalam kapasiti 15GB, alias terpisah.