GPU berkurang, Cryptocurrency Miners membeli Laptop Permainan


Kekurangan kad grafik untuk PC telah menyebabkan sebilangan pelombong cryptocurrency di China membeli komputer riba permainan murah.

Mata wang kripto yang dimaksudkan di sini adalah Ethereum, yang selama tahun 2020 mengalami lonjakan nilai yang dramatik. Peningkatan ini menjadikan modal melombong Ethereum meningkat untuk membeli peralatan perlombongan baru.


Biasanya perlombongan Ethereum hanya dapat menguntungkan jika anda menggunakan kad grafik untuk desktop. Perlombongan menggunakan komputer riba lebih tinggi kerana tidak semua komponen dalam komputer riba dapat berguna untuk perlombongan.


Namun, disebabkan oleh peningkatan kadar pertukaran Ethereum, perlombongan menggunakan komputer riba permainan agak menguntungkan. Ditambah dengan peningkatan dari GPU Nvidia RTX 3000 untuk komputer riba yang baru dikeluarkan.


Itulah sebabnya sebilangan pelombong di China membeli komputer riba baru terus dari pembuatnya. Kemudian komputer riba yang dianggap menggunakan RTX 3070 dan 3060 dipasang di rak khas.


Malah, terdapat juga video yang menunjukkan betapa mudahnya melombong cryptocurrency. Video menunjukkan pelombong menggunakan komputer riba Asus dengan RTX 3060, di mana dia menggunakan komputer riba di sebuah kedai Starbucks.


Di sana dia memasangkan komputer riba ke pengecas, memulakan perlombongan Ethereum, membeli kopi, melakukan sejumlah pekerjaan, dan dua jam kemudian pendapatan dari kegiatan perlombongannya kembali untuk membayar kopi yang dibelinya.


Hanya perlombongan hanya akan menguntungkan jika dilakukan dengan membeli sejumlah besar komputer riba di negara-negara tertentu. Oleh itu, aktiviti ini tidak boleh menjadikan komputer riba permainan semakin jarang di peringkat global.