GSMA menegaskan untuk mengadakan pesta telefon pintar dunia di luar talian

 


Persatuan GSM (GSMA) menegaskan bahawa ia akan mengadakan acara Mobile World Congress (MWC) 2021 di luar talian, atau secara fizikal, pada bulan Jun di Barcelona, ​​Sepanyol.

Sebenarnya, di Sepanyol setiap hari masih terdapat 12 ribu kes baru COVID-19, dengan angka kematian hingga 400 sehari. Mereka juga mula mengedarkan vaksin kepada penduduk dengan jumlah 65 ribu dos setiap hari.


Dengan jumlah tersebut, diramalkan bahawa pada bulan Jun masih akan ada banyak warga Sepanyol, yang pada tahun 2019 mencatatkan 46.9 juta orang yang belum sepenuhnya menerima vaksin.



Walau bagaimanapun, Ketua Pegawai Eksekutif GSMA John Hoffman bersikeras untuk mengadakan MWC di luar talian, dan menganggarkan bahawa ia akan dihadiri oleh 50,000 orang. Biasanya, sebelum wabak itu, pengunjung yang menghadiri MWC mencecah 100 ribu orang.


Hoffman berjanji akan membuat pengaturan agar tidak terjadi kesesakan di lokasi acara, dan tentu saja mewajibkan pengunjung memakai topeng. Namun, dia tidak menyangka bahawa semua pengunjung MWC telah menerima vaksin COVID-19.


"Pada pandangan kami, tentu akan sangat bagus jika semua orang di dunia telah divaksinasi, tetapi kami tidak dapat mengharapkannya pada tahun 2021," katanya.


Atas sebab ini, GSMA menghendaki pelawat MWC mengambil ujian COVID-19 dalam masa 72 jam sebelum ketibaan. Walaupun ujian ini bukan cara yang berkesan untuk mengelakkan penyebaran, kerana orang mungkin terkena virus setelah diuji.


GSMA sebelumnya terpaksa membatalkan MWC 2020 yang sebenarnya diadakan pada Februari 2020, ketika virus Corona mulai menyebar ke seluruh dunia. Banyak pengeluar utama seperti LG, ZTE, Sony, dan Amazon menarik diri untuk menghadiri majlis tersebut.


Sekarang nampaknya mereka tidak mahu membatalkan acara itu lagi, tetapi hanya menangguhkannya dari bulan Februari hingga Juni. Langkah yang berbeza sebelumnya diambil oleh Persatuan Teknologi Pengguna (CTA), yang mengadakan CES 2021 dalam talian, di mana semuanya dilakukan hampir pada Januari lalu.