Hari Lahirnya yang ke-17, Facebook Menjadi Kerajaan Besar Mark Zuckerberg


 Pada 4 Februari 2004 atau 17 tahun yang lalu, Facebook dilancarkan oleh Mark Zuckerberg di bilik asramanya di Universiti Harvard. Kini, Facebook bersama dengan perkhidmatan lain, terutamanya Instagram dan WhatsApp, telah menjadi sebuah kerajaan besar yang dikendalikan oleh Zuck.


Facebook sebenarnya didirikan bukan hanya oleh Zuck tetapi dengan rakan-rakannya, iaitu Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz, dan Chris Hughes. Walau bagaimanapun, semua pengasas telah mengundurkan diri dari Facebook dan Zuckerberg dibiarkan sendirian untuk memimpin Facebook.


"17 tahun yang lalu, pelajar pertama mendaftar untuk Facebook dan mula berhubung dengan rakan-rakan. Sejak itu, ia adalah satu perjalanan liar dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana menjadi sebahagian daripada komuniti ini," tulis Zuck di Facebook.

"Saya bangga dengan apa yang telah kita capai bersama dalam 17 tahun terakhir, tetapi saya lebih optimis mengenai tahun-tahun mendatang," tambahnya.


Facebook pada mulanya bertujuan untuk menjadi media sosial untuk pelajar. Tanpa diduga, rangkaian sosial ini menjadi sangat gergasi sehingga kini tidak ada yang dapat mengalahkannya. Media sosial yang berjaya sebelum ini seperti Friendster dan MySpace dihancurkan.


Zuck jelas memerlukan optimisme kerana tidak ada tanda-tanda bahawa populariti Facebook dan anak syarikatnya menurun walaupun terdapat beberapa kontroversi. Pada suku ke-4 2020, jumlah pengguna Facebook mencapai 2.8 bilion.


Melanjutkan ke WhatsApp, pengguna berada dalam lingkungan 2 miliar. Pengguna Facebook Messenger mencecah 1.3 bilion. Sementara itu, Instagram digemari oleh 1 bilion pengguna.


Ia juga diramalkan bahawa Mark Zuckerberg akan lama mengawal kerajaan media sosial, memandangkan dia kini baru berusia 36 tahun. Berkat kejayaannya di Facebook, Zuck secara konsisten berada di senarai teratas orang terkaya di dunia. Pada masa ini dianggarkan bahawa asetnya berada dalam kisaran USD 97 juta.