Huawei Akan Melancarkan Konsol Permainan, Ingin Bersaing dengan PS5 dan Xbox Series X?


 Huawei dikatakan akan mengembangkan portfolio produknya dengan memasuki pasar permainan melalui siri komputer riba permainan pertamanya, Honor Hunter V700.


Namun, kerana keadaan geopolitik dengan Amerika Syarikat, Huawei terpaksa menjual Honor - termasuk telefon pintar, bahagian komputer riba, dan lain-lain - kepada Shenzhen Zhixin New Information Technology Co.


Walau bagaimanapun, berita terkini menyatakan bahawa syarikat China masih mahu memasuki pasaran permainan global tetapi dengan melepaskan konsol permainan.


 Huawei merancang untuk melepaskan konsol permainan yang serupa dengan PlayStation Sony dan Microsoft Xbox.


Walaupun belum diketahui kapan konsol permainan Huawei akan diluncurkan, perusahaan tersebut tampaknya akan membuka jaringannya ke pasar permainan dengan meluncurkan komputer riba permainan pertama mereka tahun ini.


Langkah Huawei memasuki pasaran konsol permainan adalah berita menarik.


Ada yang percaya, MateStation ini (bukan nama resminya) dapat dilancarkan pada masa yang sama dengan peluncuran PS5 dan Xbox Series X di China pada Q2 2021.


Sudah tentu, pelancaran konsol permainan Huawei juga bergantung pada sama ada pemproses syarikat mempunyai prestasi yang sama seperti PS5 atau Xbox Series X.


Sebagai maklumat, Huawei telah melancarkan GameCenter, hab permainan yang dibuat khusus untuk Perkhidmatan Media Huawei untuk Android tahun lalu.


Pada bulan Januari tahun ini, syarikat tersebut bertengkar dengan Tencent Games dan memutuskan untuk membuang semua permainan yang dibuat oleh Tencent.


Walaupun begitu, GameCenter masih memiliki banyak permainan Android yang dapat dimainkan oleh semua pengguna Huawei.